Debat

Danmarksdemokraterne: Vi skal holde hånden under transportbranchen i den grønne omstilling

En meget afgørende prioritet for os i Danmarksdemokraterne er at sikre, at vi ikke ender med at lukke det danske transporterhverv i den grønne sags tjeneste, skriver Kenneth Fredslund Petersen (DD).

Vi skal sørge for, at vi ikke
glemmer landdistrikterne, når der træffes transportpolitiske beslutninger, skriver Kenneth Fredslund Petersen.
Vi skal sørge for, at vi ikke glemmer landdistrikterne, når der træffes transportpolitiske beslutninger, skriver Kenneth Fredslund Petersen.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Kenneth Fredslund Petersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Transportpolitik og infrastruktur er for Danmarksdemokraterne tæt forbundet med erhvervspolitik, balancen mellem land og by og den individuelle frihed.

Desværre må vi konstatere, at infrastrukturen i nogle af landets yderområder ikke fordrer, at hverken familier eller virksomheder bosætter sig i landdistrikterne.

Temadebat

Hvad er transportordførernes planer for det nye år?
Et nyt Folketing har sat sig til rette på Christiansborg, og på Altinget Transport vil vi gerne starte med at give ordet til transportordførerne for at høre deres ideer og planer for, hvor transportpolitikken skal hen i 2023.  

Det er selve omdrejningspunktet for denne temadebat, hvor vi spørger transportordførerne om deres planer for året: 

Hvad står i toppen af den politiske prioriteringsliste, når det kommer til transportpolitik? Hvad er ikke lykkedes i den sidste regeringsperiode? Og hvad er første skridt til at nå målet nu?  

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected]

Derfor er der brug for investeringer i infrastrukturen ude i landdistrikterne, så vi sikrer et øget incitament til at bosætte sig i landdistrikterne og derved skabe en større sammenhæng mellem land og by.

Som nyvalgt Folketingsmedlem afkræves jeg ofte svar på spørgsmålet om, hvad der står i toppen af min politiske prioriteringsliste, når det kommer til transportpolitik. Svaret er for mig ganske simpelt.

God infrastruktur er afgørende
Det mest afgørende for mig og Danmarksdemokraterne er, at vi får en god infrastruktur i hele Danmark. Set fra vores perspektiv er god infrastruktur fuldstændig afgørende for vækst, velstand og individuel frihed.

Derfor skal vi sørge for, at vi ikke glemmer landdistrikterne, når der træffes transportpolitiske beslutninger. Vi skal derfor sikre, at der også er gode veje, busforbindelse og tog i landdistrikterne. Er der ikke det, vil vi hægte landdistrikterne af. Det må vi ikke lade ske.

På nuværende tidspunkt er Danmarksdemokraterne ikke en del af forligskredsen bag den historisk store infrastrukturaftale. Vi synes, det er meget positivt, at der i 2021 blev landet en så bred aftale, som det blev tilfældet.

Det vil være dybt problematisk, hvis vi ikke bevarer de regionale lufthavne

Kenneth Fredslund Petersen (DD)

I Danmarksdemokraterne vil vi dog gerne byde os til for forligskredsen. Derfor vil det være en prioritet for os at forsøge at blive optaget i forligskredsen, så vi kan sidde med ved bordet, når vi skal finde den rette sammenhæng mellem land og by.

Men betyder det, at vi i Danmarksdemokraterne kun vil arbejde for infrastruktur i landdistrikterne? Nej, vi vil gå konstruktivt og pragmatisk til værks. Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at en klar prioritet for os vil være at sikre god infrastruktur i landdistrikterne.

Regionale lufthavne skal sikres 
En anden meget afgørende prioritet for os i Danmarksdemokraterne er at sikre, at vi ikke ender med at lukke det danske transporterhverv i den grønne sags tjeneste.

En stribe af de danske transportvirksomheder er allerede i fuld gang med denne grønne omstilling og andre vil mere end gerne i gang. Desværre oplever mange, at omkostningerne er urealistisk store.

Derfor mener vi, at vi fra Christiansborgs side skal sikre, at vi holder hånden under transportbranchen i stedet for at piske løs med blandt andet en kilometerbaseret afgift. Vi har brug for at understøtte branchen, så vi også i fremtiden har stærke danske logistikvirksomheder.

Derfor håber vi, at regeringen, og ikke mindst Venstre besinder sig og i stedet udformer en samlet strategi for den grønne omstilling af den tunge transport sammen med branchen. Det er helt afgørende, at vi skaber nogle stabile rammer, så vi sikrer branchen de bedst mulige forudsætninger for at kunne omstille sig.

Læs også

En anden prioritet er at sikre, at de regionale lufthavne overlever. Vi oplever i disse uger, at en lufthavn som Karup Lufthavn er under et hårdt pres og i værste fald ender med at måtte lukke.

Det vil være dybt problematisk, hvis vi ikke bevarer de regionale lufthavne. De danske lufthavne er afgørende for sammenhængskraften i Danmark, da de binder mange af landets yderområder sammen med hovedstaden.

For mange erhvervsfolk er muligheden for at pendle fra Midtjylland til København afgørende. Derfor vil vi se på, hvordan vi bedst holder hånden under de danske lufthavne, så vi også i fremtiden sikrer direkte linjer fra Jylland og til København.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kenneth Fredslund Petersen

MF (DD), byrådsmedlem, Vejle Byråd

0:000:00