Debat

Dansk Elbil Alliance: Elbilerne vinder frem i hele landet

DEBAT: 2020 er indtil videre rekordår for salg af el- og hybridbiler i Danmark. De grønne biler vinder frem i særligt Nordjylland, og det er værd at notere sig. Men vi skal op på en langt højere klinge, hvis vi skal nå klimamålsætningen, skriver Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance

Det karikerede billede af storbysbilister i Teslaer er udfordret af, at modellerne nu er langt flere, og at el- og opladningshybridbiler nu faktisk sælger bedre alle andre steder end i Hovedstaden, skriver Lærke Flader.
Det karikerede billede af storbysbilister i Teslaer er udfordret af, at modellerne nu er langt flere, og at el- og opladningshybridbiler nu faktisk sælger bedre alle andre steder end i Hovedstaden, skriver Lærke Flader.Foto: Evgenia Novozhenina/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

For få år siden var elbiler endnu et sjældent dyr i asfaltjunglen, men sådan er det ikke længere.

Salget af el- og hybridbiler går bedre end nogensinde før, juli måned i år udgjorde en ny rekord, og nye rekorder ser ud til at være på vej.

En rigtig god udvikling, som skal understøttes af de kommende klimaforhandlinger på transportområdet. Der kommer flere og flere modeller – i flere og flere prisklasser – at vælge imellem, og forbrugerne har taget de grønne biler til sig.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Der er med andre ord god grund til at glæde sig over positive skridt i en retning af en mere klimavenlig og fossilfri bilpark.

Grøn forretning skal være god forretning
Men – for der er jo som bekendt altid et men – den gode udvikling fortsætter kun, hvis langt flere forbrugere kan se en god forretning i at køre grønt.

Vi ved, at de beslutninger, som forbrugerne træffer, udgør et vigtigt ben i at nå klimamålsætningen, fordi de biler vi køber i dag bliver i bilparken de næste mindst 15 år.

Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

Ansvarsfølelse og klimabevidsthed gør det ikke alene, når valget står mellem en traditionel benzin- eller dieselbil på den ene side og så en el- eller hybridbil på den anden.

De flotte salgstal afslører imidlertid også, at der er sket et interessant skifte i, hvor de grønne biler sælges mest.

I 2015 udgjorde salget af el- og opladningshybridbiler på landsplan 2,3 procent. I Region Hovedstaden var 3,7 procent af de solgte biler grønne. Nordjylland og Sjælland var i 2015 bundscorere med en andel på kun 1,3 procent.

Meget er sket siden, og det lidt karikerede billede af smarte storbysbilister i Teslaer er dels udfordret af, at modellerne nu er langt flere og markedet mere nuanceret, og dels at el- og opladningshybridbiler nu faktisk sælger bedre alle andre steder end i Hovedstaden.

Elbiler hitter i Nordjylland
For indeværende år er andelen af el- og opladningshybridbiler således 11,3 procent på landsplan og ”kun” 10,5 procent i Hovedstaden. Region Nordjylland er topscorer med hele 11,6 procent – altså et højere salgstal end landsgennemsnittet. Det er bemærkelsesværdigt og vidner om flere ting:

Grønne biler er bogstaveligt talt mere udbredte nu end for et halvt årti siden. Udviklingen er gået fra Teslaer i Hovedstaden til Ford Kuga i Nordjylland, det vil sige at mellemstore biler er dem, der vinder frem.

Læs også

Flere forbrugere træffer et klimavenligt valg, når de skal ud at købe familiens næste bil, og det er afgørende for den grønne omstilling.

Vi ved, at de beslutninger, som forbrugerne træffer, udgør et vigtigt ben i at nå klimamålsætningen, fordi de biler vi køber i dag bliver i bilparken de næste mindst 15 år.

Elbilen skal være det attraktive valg
Samtidig ved vi, at de færreste familier skifter bilen ud med få års mellemrum. Det er derfor så meget desto mere vigtigt, at det grønne valg også er det attraktive valg.

De kommende forhandlinger om modellen for afgifter på grønne biler er afgørende for at sikre, at det bliver endnu mere attraktivt at købe en klimavenlig el- eller opladningshybridbil.

Vi skal have langt flere el- og hybridbiler udbredt til hele Danmark for at nå 70 procent -målsætningen i 2030. Det forudsætter en række ting – herunder at det kan betale sig at vælge grønt køretøj.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00