Debat

Bilbranchen: Registreringsafgiften vender på hovedet

DEBAT: Folketingets politikere bør endevende den danske registreringsafgift, så fremtidig bilbeskatning i langt højere grad afspejler bilens klimabelastning, skriver direktør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen.  

I DI’s model fortsætter de konventionelle biler med de afgifter, vi kender, mens nul- og lavemissionsbiler får en løbende afgift baseret på deres energieffektivitet og vægt.
I DI’s model fortsætter de konventionelle biler med de afgifter, vi kender, mens nul- og lavemissionsbiler får en løbende afgift baseret på deres energieffektivitet og vægt.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Møller Sørensen
Branchedirektør, Bilbranchen (DI)

Stort set alle lande i verden vil have en lettere vej til en fossilfri bilpark end Danmark. Det skyldes, at de har ingen eller lave afgifter på biler.

Så heldige er vi ikke i Danmark. Her er udfordringen, at vi både skal få danskerne til at vælge de ofte noget dyrere nul- og lavemissionsbiler, samtidig med, at vi ikke slår et stort hul i statskassen.

Derfor nedsatte den daværende regering i starten af 2019 en kommissionen for grøn omstilling af personbiler, der nu har haft et års tid til at udtænke en løsning på den gordiske knude.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Afgiften skal ændres
I DI har vi det synspunkt, at det største problem med bilbeskatningen er, at den danske registreringsafgift ”vender på hovedet”.

I stedet for at lade størrelsen på afgiften afhænge af bilens klimamæssige egenskaber og dermed belønne ny teknologi, afhænger den stadig af bilens pris, og straffer derfor ny og klimavenlig teknologi.

Hullet i statskassen kan blive betydeligt mindre, hvis man kun lader omlægningen af afgiften gælde for nul- og lavemissionsbiler.

Thomas Møller Sørensen
Branchedirektør, Bilbranchen

Og i stedet for at opkræve afgiften løbende, hvilket vil gøre bilkøb billigere for forbrugerne og dermed bidrage til en hurtigere udskiftning af bilerne, insisterer vi stadig på, at afgiften ved køb skal falde ved indregistrering.

Læs også

At vi ikke for længst har gjort op med den nuværende registreringsafgift, skyldes i hovedsagen to ting.

Den første er, at det vil koste indtægter for staten i en årrække. Det skyldes, at der vil gå flere år, inden staten får det samme beløb ind fra afgiften, når den opkræves løbende i stedet for ved indregistrering.

Den anden grund har været, at flere partier har været bekymrede for, at det vil være de dyrere biler, der får den relativt største fordel ved at lade afgifterne afhænge af bilernes klimabelastning.

Begge problemstillinger findes der gode løsninger på.

Den økonomiske udfordring kan løses 
Hullet i statskassen kan blive betydeligt mindre, hvis man kun lader omlægningen af afgiften gælde for nul- og lavemissionsbiler.

Det gør den økonomiske udfordring betydeligt mindre, da der stadig sælges relativt få af denne type biler.

Hvis man samtidig lader afgiften afhænge af bilens vægt og energieffektivitet, vil en lille og mere energieffektiv grøn bil også i fremtiden skulle betale mindre i afgift end en stor og mindre energieffektiv grøn bil.

Fremtiden er grøn bilbeskatning
Netop et bud på en sådan model er en del af DI’s 2030-udspil. I DI’s model fortsætter de konventionelle biler med de afgifter, vi kender, mens nul- og lavemissionsbiler får en løbende afgift baseret på deres energieffektivitet og vægt.

Vores beregninger viser, at det vil kunne sikre mere end 750.000 el- og pluginhybridbiler på vejene i 2030. Og fra 2030 vil disse biler udgøre 90 procent af nyvognssalget.

Løsningen betyder også, at vi udnytter en unik chance for at gøre op med årtiers slingrekurs og lappeløsninger på det danske bilafgiftssystem.

Derfor opfordrer vi Folketingets politikere til at sætte det lange lys på fra start og få sat kursen for fremtidens grønne bilbeskatning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Sørensen

Direktør, Bilbranchen, DI
cand.scient.adm. (Aalborg Uni. 1998)

0:000:00