Debat

DI: Har vi råd til at bygge en Kattegatforbindelse, har vi også råd til at undersøge den ordentligt

Borgere, virksomheder og øvrige interessenter bør orienteres om konsekvenserne og mulighederne ved Kattegatforbindelsen. Og de bør også blive inddraget, så vi får skabt den bedst mulige løsning for alle, skriver Karsten Lauritzen.

Med en kattegatbro vil landsdele og familier
flytte tættere på hinanden. Den
skaber grundlag for øget velstand, nye arbejdspladser og mange nye muligheder, skriver Karsten Lauritzen.
Med en kattegatbro vil landsdele og familier flytte tættere på hinanden. Den skaber grundlag for øget velstand, nye arbejdspladser og mange nye muligheder, skriver Karsten Lauritzen. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Karsten Lauritzen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når du er færdig med at læse dette indlæg, så luk øjnene og brug fem minutter på at filosofere over, hvad det vil betyde for dig og din familie, hvis I kan komme fra det centrale Aarhus til Indre By i København på bare én time og ti min. Eller fra København til Aalborg på to timer.

Det kan blive virkelighed, hvis du som togrejsende kan tage via en Kattegatforbindelse. Når den nye forundersøgelse kommer, vil den med stor sandsynlighed vise, at forbindelsen vil være en særdeles god forretning for Danmark, og at den vil være en fordel for samfundet som helhed.

Temadebat

Skal Danmark have en fast Kattegatforbindelse?
En togtur fra Aarhus til København på én time og otte minutter eller en biltur mellem de to byer på godt to timer. 

Det kan blive realiteten, hvis Danmarks største anlægsprojekt, en fast forbindelse over Kattegat, bliver besluttet gennemført efter at have været på tegnebrættet i årevis. 

Men den kortere rejsetid mellem landets to største byer er kun én side af sagen, hvor et hav af interesser er på spil. Fra erhvervslivet til miljøorganisationer, fra berørte kommuner til Christiansborg og fra transportbranchen til lokale modstandsforeninger. Og det er langt fra alle, der ønsker sig en bro over Kattegat. 

I foråret 2022 lander en forundersøgelse af Kattegatforbindelsen. Altinget Transport benytter lejligheden og spørger, om Kattegatforbindelsen er en god idé, og hvilke konsekvenser den kan få for miljøet, erhvervslivet og de berørte kommuner.

Debatindlæg kan sendes til debat@altinget.dk.

Derfor bør vi snarest tage de næste skridt på vej mod at anlægge forbindelsen. Der er brug for at belyse de positive og negative effekter endnu bedre, og der skal gang i en grundig og involverende dialog med modstandere, skeptikere og tilhængere.

Med en kattegatbro vil landsdele og familier flytte tættere på hinanden. Den skaber grundlag for øget velstand, nye arbejdspladser og mange nye muligheder. De nye beregninger vil sandsynligvis vise, at det giver mening med en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.

Det betyder, at vi får en lynhurtig togforbindelse mellem landets største byer. Og takket være vejforbindelsen vil man let og smidigt kunne komme med bil på tværs af landsdelene. Det vil gøre infrastrukturen langt mere robust, så trafikken mellem landsdelene ikke kun er afhængig af broen over Storebælt og færgerne.

Forbindelsen er lig udvikling
Kattegatforbindelsen kan skabe udvikling i den helt store skala. Vi kan forbinde Aarhus med Hamborg med en hurtig, moderne jernbane via Kattegat og Femernforbindelsen. Men det er mindst lige så vigtigt at sikre, at de nærmeste byer og landsdele får mest mulig gavn af forbindelsen.

Det er for eksempel nærliggende at analysere, hvordan man kan forbedre togbetjeningen i hele landet. Men før vi bygger, skal vi have belyst både muligheder og konsekvenser grundigt. Den faste forbindelse vil på den ene eller anden måde få konsekvenser for indenrigsluftfarten, miljøet, færgerne, klimaet og de lokalområder, som forbindelsen skal passere i gennem.

Kattegatforbindelsen kan skabe udvikling i den helt store skala

Karsten Lauritzen, branchedirektør DI Transport

Kattegatforbindelsen har et omfang og en økonomi, som giver mulighed for at flytte barren for, hvordan vi planlægger, analyserer og udfører projekter. Det vil gavne Danmark på sigt og give mulighed for, at danske virksomheder kan opbygge ny viden og kompetencer. Vi har i dag et godt grundlag for de metoder, vi bruger til at beskrive og analysere projekter.

Metoderne bliver udviklet i takt med, at vi får ny viden, eller vi bliver opmærksomme på, at der er noget, vi ved for lidt om. Vejdirektoratet har de seneste år arbejdet med et første bud på, hvordan vi opgør og indregner effekterne af nye motorveje på biodiversiteten og de rekreative værdier.

Vejdirektoratet arbejder også på at opgøre og indregne. Ligeledes arbejdes løbende med, hvordan CO2-udledning fra anlægsprojekter opgøres og indregnes, så disse kan reduceres. Vi skal derfor blive ved med at forbedre metoderne og belyse alternativer, så vi kan være sikre på, at der ikke er effekter, vi overser.

Debat og inddragelse af borgere
Vi skal også sørge for, at forbindelsen kan blive bygget med så lille en klimapåvirkning som mulig, samtidig med, at vi skal have for øje, at der også er andre hensyn at tage. Jeg håber også, at processen vil sætte en hel ny standard for involvering af borgere og interessenter.

Debatten og den gensidige forståelse er nødvendig, men den skal bæres af viden og ikke af følelser eller urimelige særhensyn. DI opfordrer til, at borgere, virksomheder og øvrige interessenter bliver orienteret om konsekvenserne og mulighederne. Og også at de bliver inddraget, så vi får skabt den bedst mulige løsning for alle.

Læs også

Hvis vi som samfund har råd til at bygge en Kattegatforbindelse, så har vi også råd til at undersøge den ordentligt og råd til at vælge og investere i de løsninger som nedbringer generne for lokalområderne, for naturen og klimaet.

Hvis vi er grundige, lytter til hinanden, respekterer viden, tager rimelige hensyn og bruger de teknologiske fremskridt til at afhjælpe de negative konsekvenser, får vi en kattegatforbindelse, som vil ændre Danmark og give os alle nye muligheder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)