Undersøgelse slår fast: Det kan godt betale sig at lave en fast Kattegatforbindelse til både biler og tog

Der er god økonomi i et lave en bro mellem Jylland og Sjælland, hvor både tog og biler kan køre over Kattegat. Men endnu bedre i en bro kun til biler, viser ny forundersøgelse

Transportminister Trine Bramsen (S) sætter ikke anlægsarbejdet med en fast Kattegatforbindelse i gang, udtaler hun.
Transportminister Trine Bramsen (S) sætter ikke anlægsarbejdet med en fast Kattegatforbindelse i gang, udtaler hun. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Maja Hagedorn

Når der skal findes penge til nye anlægsprojekter, er det som regel jernbanerne, som får det hele til at løbe op.

Men det ser ikke ud til at være tilfældet med en fast Kattegatforbindelse, der har været på tegnebrættet i årevis.

Faktisk er der god økonomi i at lave en bro mellem Jylland og Sjælland både med og uden tog, konkluderer en ny forundersøgelse. 

Læs også

De samfundsøkonomiske gevinster er nemlig beregnet til 4,9 procent i intern rente, fremgår det.

Ved anlægsprojekter er tommelfingerreglen for, hvornår det kan betale sig, 3,5 procent. Det er med andre ord et godt stykke over den nedre grænse.

Der er dog betydeligt bedre økonomi i en ren vejforbindelse, hvor den interne rente opgøres til 7,4 procent.

Transportminister Trine Bramsen (S) sætter ikke anlægsarbejdet i gang, efter at hun har modtaget undersøgelsen.

Men ifølge en pressemeddelelse fra Transportministeriet er der "politisk opbakning" til "en videre drøftelse af", hvorvidt der skal sættes yderligere undersøgelser af klima- og miljøkonsekvenser i gang.

Samsinger frygter tab af livskvalitet

Den faste Kattegatforbindelse vil være Danmarks største anlægsprojekt.

I forundersøgelsen er der regnet på, hvor mange milliarder projektet kan løbe op i, hvis der bliver plads til både vej- og jernbane. Her lyder overslagene mellem cirka 110 og 160 milliarder kroner.

Men det ventes samtidig at få både klima- og miljøkonsekvenser for især de omkringliggende kommuner.

Det er blandt andre Samsø Kommune. Her har modstanden mod projektet været udtalt.

"Vi, som skal bo ved siden af motorvejen, jernbaneforbindelsen og broerne, vil skulle betale med tab af livskvalitet, støj og landskabsforurening."

"For os på Samsø jo i særlig grad, da hele vores lokalsamfund er bygget op omkring den isolation, som vi som ø har som grundvilkår og lever af," som Samsøs borgmester, Marcel Meijer (S), har skrevet i et debatindlæg på Altinget.

Beslutningen om at foretage en forundersøgelse blev truffet i 2018 af den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti. Parterne afsatte dengang 60 millioner kroner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Trine Bramsen

Transportminister og minister for ligestilling, MF (S)
cand.scient.soc. (Roskilde Uni. 2007)