Debat

Dansk Vejforening og Asfaltindustrien: Ingen kommunalvalgkamp uden veje som tema

Der er brug for mere fokus på danske veje i kommunalvalgkampen, for gode veje sikrer, at vi sikkert kan transportere os rundt, skriver Helle Rasmussen og Anders Hundahl. 

Der er både økonomiske og sikkerhedsmæssige grunde til at have fokus på vores 75.000 kilometer offentlig vej i kommunal- og regionalvalgkampen, skriver Helle Rasmussen og Anders Hundahl. 
Der er både økonomiske og sikkerhedsmæssige grunde til at have fokus på vores 75.000 kilometer offentlig vej i kommunal- og regionalvalgkampen, skriver Helle Rasmussen og Anders Hundahl. Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Anders Hundahl
Helle Rasmussen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Asfaltindustrien og Dansk Vejforening savner vi et større fokus på vejinfrastruktur i kommunalvalgkampen.

En veludviklet og vedligeholdt vejinfrastruktur er en forudsætning for, at vi kan komme sikkert og hurtigt til og fra arbejde, få hentet vores børn, passet vores fritidsaktiviteter, få handlet og meget andet. Gode veje er også en vigtig forudsætning for, at ambulancer, brandvæsen og politi kan komme frem til deres mål så hurtigt og sikkert som muligt.

Så hvorfor fylder veje ikke mere?

Det findes der ingen god undskyldning for, og det er vores klare opfordring, at vejinfrastruktur bliver prioriteret langt højere i kommunerne i næste valgperiode. Det vil komme alle til gavn.

Stort efterslæb på vedligeholdelsen af danske veje

Vejene i Danmark har det ikke for godt. Foreningen af Rådgivende Ingeniører undersøger hvert fjerde år vejenes tilstand og har senest givet dem karakteren “nogenlunde”, og kommunernes egne beregninger viser, at der er et vedligeholdelsesefterslæb på 3,9 milliarder kroner på vores veje.

Det er skidt for borgerne og dyrt for kommunekassen, for hullede veje er usikre og støjende og tilmed dyre; for det koster to til tre gange så meget at rette op på en forfalden vej i forhold til at vedligeholde i tide.

Foreningen af Rådgivende Ingeniører undersøger hvert fjerde år vejenes tilstand og har senest givet dem karakteren “nogenlunde”.

Helle Rasmussen og Anders Hundahl
Sekretariatschef, Dansk Vejforening og direktør i Asfaltindustrien

Derfor skal vi i gang med at rette op på vejene. Og hvorfor ikke give klimaet og trafiksikkerheden en hjælpende hånd samtidig?

Foreningen af Rådgivende Ingeniører foreslår, at når vi skal rette op på og bygge veje, skal der altid stilles krav om miljøvaredeklarationer, så man tydeligt kan se klimabelastningen og gevinsten. Branchen står klar med deklarationerne og opfordrer kommuner og stat til at efterspørge dem. På den måde kan veje og anlæg komme til at tælle med i kommunernes klimaregnskaber.

Tænk trafiksikkerhed ind i vejrenovering

Færdselssikkerhedskommissionen foreslår i sin seneste handlingsplan, at trafiksikkerheden tænkes ind, når vi alligevel graver i en vej for at lægge rør eller internet eller for at renovere den.

På den måde slår vi to fluer med ét smæk og endda til en billig penge. For det er naturligvis kosteffektivt at indbygge trafiksikkerhed i veje som eksempelvis cykelstier, rumleriller og gode rabatter, når vi alligevel har alle de store maskiner i gang.

Der er således rigtig god grund til at have fokus på vores 75.000 kilometer offentlig vej i kommunalvalgkampen - for sikkerhedens og økonomien.

Asfaltindustrien og Dansk Vejforening ønsker kommunerne og regionerne et godt valg, og vi ser frem til en ny valgperiode, hvor vejene kommer højere op på prioriteringslisten.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00