DF baner vejen for bred aftale om investeringer i veje og skinner

NYHEDSANALYSE: Gode meningsmålinger gør det tvivlsomt, at Socialdemokratiet vil låse sig fast til en blå investeringsplan forud for et valg. Men uden tidligere forligsbindinger er døren åbnet for en bred aftale.

Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en ny aftale om investeringer i infrastruktur for over 100 milliarder kroner med regeringen.
Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en ny aftale om investeringer i infrastruktur for over 100 milliarder kroner med regeringen.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Det blev taget ilde op af de øvrige partier i forliget bag Togfonden, da Dansk Folkeparti i forrige uge trak stikket på aftalen fra 2013.

Manøvren havde været under opsejling i mindst et år, hvor Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, igen og igen er kommet med udfald mod Togfondens planer om en ny bro over Vejle Fjord og en ny banestrækning i Østjylland.

Nu var opgøret med Togfonden blevet DF’s adgangsbillet for onsdag at kunne stå side om side med ministre fra de tre regeringspartier og præsentere en ny stor plan for det kommende årtis investeringer i infrastruktur.

Dokumentation

Forlig om investeringer i infrastruktur


Forliget om en grøn infrastrukturfond
Den tidligere VK-regering indgik i 2009 aftalen om ’En grøn transportpolitik’ med Radikale, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. Aftalen indebar investeringer via den såkaldte infrastrukturfond for i alt 90 milliarder kroner fra 2009 til og med 2020. Herunder etableringen af signalprogrammet på jernbanen, opgradering af jernbanen og Frederikssundsmotorvejen. Aftalen udløb med udgangen af 2020.

Forliget om bedre og billigere kollektiv trafik
Den tidligere SRSF-regering indgik i 2012 aftalen om ’Bedre og billigere kollektiv trafik’ med Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Aftalen indebar nedsættelser af taksterne i den kollektive trafik, styrkelse af den kollektive trafik i yderområderne og forberedelsen af eldrift på jernbanen.

Forliget om togfonden
Den tidligere SRSF-regering indgik i 2013 aftalen om Togfonden og i januar 2014 aftalen ’En moderne jernbane – udmøntningen af Togfonden DK’. I aftalen indgik investeringer for 28,5 milliarder i hastighedsopgraderinger, elektrificering og nyanlæg på jernbanen. Formålet var blandt andet at opnå, at turene mellem henholdsvis København-Odense, Odense-Esbjerg, Odense-Aarhus og Aarhus Aalborg ville kunne tilbagelægges på en time.

Kilde: Transportministeriet


0:000:00