Debat

DF: Kollektiv trafik og privatbilisme er ikke modparter

DEBAT: Det vil være befriende, hvis vi ikke skal opleve kollektiv trafik og privatbilisme som modparter. Tænk dem mere ind i hinanden for at sikre en lav glidende overgang, skriver Hans Kristian Skibby (DF).

Regeringen har parkeret transportpolitikken hos støttepartier, som elsker at hade biler, gummihjul og asfalterede vejforbindelser, skriver transportordfører Hans Kristian Skibby (DF).
Regeringen har parkeret transportpolitikken hos støttepartier, som elsker at hade biler, gummihjul og asfalterede vejforbindelser, skriver transportordfører Hans Kristian Skibby (DF).Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Hans Kristian Skibby (DF)
Transportordfører 

Langt de fleste virksomheder, kommuner og ikke mindst borgere var superglade, da den tidligere regering tilbage i marts måned 2019 indgik en solid og velforberedt infrastrukturaftale med Dansk Folkeparti.

En aftale, som ville betyde investeringer på omkring 110 milliarder kroner frem til 2030. Efterspørgslen på infrastrukturinvesteringer var omfattende og forhandlingerne dybsindige.

Derfor var transportaftalen ventet med spænding, og vi fik virkelig mange gode initiativer med ind i aftalen. Ja, faktisk var aftalen en form for statusopdatering på nærmest alle større infrastrukturelle udfordringer i hele Danmark.

Vi er nødt til at sikre, at ikke alle midlerne til infrastruktur ender på kollektive togforbindelser og udvikling af cykelparkering i de store universitetsbyer.

Hans Kristian Skibby (DF)
Transportordfører

Der var dog desværre ikke en afklaring omkring finansiering/renovering af Østbanen på Sjælland og en længe ventet opgradering af jernbanen med et dobbeltspor imellem Padborg og Tinglev. 

Begravede famøs togbro
Ligeledes kunne vi med den blå infrastrukturaftale begrave planerne om den famøse togbro over Solbjerg Sø syd for Aarhus, men derimod holde fast i et nyt togstop i Stilling, som skulle anlægges efter forbillede af den i Hørning.

Vi kunne også se frem til investeringer på Skanderborg Station og fortsat investere fornuftigt i de regionale og lokale togforbindelser.

Alt sammen til gavn og glæde for brugerne af den lokale og regionale togtrafik. Hvis vi virkelig ønsker at få passagererne tilbage i togene, ja, så fordrer det jo, at vi leverer en god service med tilpas mange togstop og togafgange.

Ligeledes at noget så simpelt som rengøringsstandarden opleves på et tilstrækkeligt niveau. Når toiletterne opleves beskidte, ja, så bliver kunder ikke overraskende langt væk. Så vi skal arbejde med den samlede kvalitetsstandard på den kollektive trafik.

Men vi kunne også med aftalen se frem til det tredje spor på E45 fra Randers i nord til Vejle i syd, hvor man netop nu barsler med VVM-undersøgelsen.

Læs også

S-regeringen har skrottet aftalen
Desværre betød folketingsvalget i juni måned 2019, at flertallet forsvandt. I Dansk Folkeparti havde vi håbet, at den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), havde fastholdt de mange forbedringer og bygget videre på aftalens grundvilkår.

Desværre ville Socialdemokraterne det anderledes og skrottede hele aftalen. Ja, transportministeren udmeldte ligefrem, at alt var i spil – og aftalepapiret blankt. Dog fortsatte forundersøgelsen af en kommende kattegatforbindelse uændret.

I Dansk Folkeparti anser vi det for bydende nødvendigt, at vi i de kommende år holder fast i de mange infrastrukturelle investeringer.

Regeringen ser desværre ud til at have parkeret transportpolitikken ovre hos Enhedslisten, SF og Alternativet, der nærmest elsker at hade biler, gummihjul og asfalterede vejforbindelser.

Vi er nødt til at sikre, at ikke alle midlerne til infrastruktur ender på kollektive togforbindelser og udvikling af cykelparkering i de store universitetsbyer. 

Invester i efterspurgte transportformer
Derimod skal vi investere klogt i de transportformer, som der efterspørges i alle geografiske egne af landet.

Ikke mindst trængselsudfordringer, pendlerbehov og investeringer i trafiksikkerhed og støjdæmpende foranstaltninger bør opprioriteres.

Ligeledes skal byerne "åbnes for cyklerne", og der skal være parkeringsfaciliteter de rigtige steder til biler – og nok af dem.

Hvor vil det være befriende, hvis vi fremadrettet ikke skal opleve kollektiv trafik og privatbilisme som modparter, men derimod bør vi tænke dem mere ind i hinanden og sikre "glidende overgange" fra den ene transportform til den anden.

Dansk Folkeparti ser frem til forhandlinger – og en ny aftale med stor entusiasme. Hvad venter vi på?

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skal vi sammensætte infrastrukturplanen?

S-regeringen har skrottet VLAK-regeringens infrastrukturplan, som dermed betyder, at forhandlingerne om milliarderne til fremtidens motorveje, broer og jernbaner starter fra bunden.  

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har udtalt, at regeringen går efter en bred aftale, som "kan skabe ro om de kommende års investeringer i infrastrukturen".

Men hvordan vil politikere og aktører have udformet en infrastrukturplan, som både er bred og håndterer de udfordringer, som infrastrukturen har?

Altinget kridter banen op og giver i den kommende tid ordet til partier i Folketinget, interesseorganisationer og borgmestre, som vil nævne deres overvejelser om de hensyn, som infrastrukturplanen skal vægte.

Her er deltagerne:

  • Anne Valentina Berthelsen (SF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Birgit Hansen (S), borgmester, Frederikshavn Kommune
  • Carina Christensen, direktør, ITD
  • Carsten Rasmussen (S), borgmester, Næstved Kommune
  • Erik Østergaard, direktør, DTL
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Hans Kristian Skibby (DF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henning Hyllested (EL), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent, Concito
  • Jens Ejner Christensen (V), borgmester, Vejle Kommune
  • Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv
  • Michael Svane, branchedirektør, DI Transport
  • Mogens Eduard Jespersen (V), borgmester, Mariagerfjord Kommune
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), regionsrådsformand, Region Hovedstaden
  • Thomas Damkjær Petersen, formand, Ingeniørforeningen (IDA)
  • Thomas Kastrup-Larsen (S), borgmester, Aalborg Kommune
  • Tine Kirk Pedersen, direktør, Danske Havne.

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Kristian Skibby

MF (DD)
shippingmand (DFDS Transport 1992)

0:000:00