DI: Kan vi crowdfunde infrastruktur?

DEBAT: Det er helt afgørende, at vi får skaffet flere midler til finansiering af fremtidens infrastruktur. Måske er crowdfunding til mindre projekter en mulighed, skriver Michael Svane fra DI.

Af Michael Svane
Branchedirektør for Transport og Infrastruktur, DI

For et par uger siden skrev jeg i Altinget, at det olympiske motto ”hurtigere, højere og stærkere” også er relevant i forhold til veje og baner. Vi har brug for, at infrastrukturen i Danmark får et løft.

Det kræver penge at give infrastrukturen et løft. Men hvordan skaffer vi pengene til fremtidens infrastruktur?

I DI mener vi, at det som udgangspunkt er en offentlig opgave at investere i den trafikale infrastruktur. I DI’s bud på en 2025-plan foreslår vi, at de offentlige investeringer i trafikal infrastruktur og digitalisering løftes med i alt 30 milliarder kroner frem mod 2025.

Det er let at foreslå, at vi skal bruge flere penge på infrastruktur. Det kan være sværere at finde pengene. I DI’s 2025-plan skaffer vi luft i økonomien via en række reformer, så vi får råd til at investere.

I debatten om finansiering bliver der ofte peget på, at man skal tage alternativ finansiering i brug. Her skal man være opmærksom på, at der basalt set kun er to kilder til finansiering af trafikal infrastruktur - offentlig finansiering (stat eller kommuner) og brugerbetaling.

Dyrt at være bilist
Det er ret dyrt at være bilist i Danmark, da vi er et af de lande i verden, der beskatter mobilitet allerhøjest. Derfor skal man også tænke sig godt om, hvis man overvejer brugerbetaling. Brugerbetaling kan være relevant for væsentlig ny infrastruktur. Det er dog helt afgørende, at der er en betalingsvilje.

Hidtil har brugerbetaling kun være brugt til de helt store faste forbindelser. Med den ny fjordforbindelse ved Frederikssund kommer det snart i spil for en mindre forbindelse. Her kan bilisterne også vælge at benytte den eksisterende Kronprins Frederiks Bro. Det bliver interessant at se, hvad bilisterne vil vælge.

Det nytter ikke at opkræve brugerbetaling, hvis det betyder, at meget få vil benytte det ny anlæg. Brugerbetaling giver heller ikke så meget mening, hvis man skal bruge en stor del af provenuet til at opkræve betalingen. Endelig er det også problematisk, hvis man er nødt til at lave restriktioner for brugen af eksisterende forbindelser for at få økonomien i et nyt brugerbetalt anlæg til at hænge sammen – som man jo gør for den tunge trafik i Frederikssund.

Crowdfunding er det nye sort
Crowdfunding er det nye sort. Men kan man overhovedet crowdfunde infrastruktur? Måske…… I udlandet er der flere eksempler på mindre projekter, der crowdfundes. Det gælder eksempelvis en gangbro i Rotterdam og en cykelsti over Themsen i London. I Tyskland har man gjort brug af crowdticketing til finansiering af en ny service, hvor sponsoratet består i, at man køber billetter på forhånd.

Det er helt afgørende, at vi får skaffet flere midler til finansiering af fremtidens infrastruktur. Derfor arrangerer DI på Folkemødet en debat, der tager afsæt i spørgsmålet ”Hvordan skaffer vi pengene?”.

I debatten deltager både Mikkel Hemmingsen fra Sund og Bælt Holding, Henrik Plougmann Olsen, Niels Højberg fra Aarhus Kommune og Hanne Mølbeck fra Bech Bruun.

Debatten foregår fredag 16. juni kl. 10.00 i Infrastrukturens Telt.

Forrige artikel Storbyer: Mobilitetsområdet kræver fælles løsninger Storbyer: Mobilitetsområdet kræver fælles løsninger Næste artikel Region: Disruption i fremtidens investeringer Region: Disruption i fremtidens investeringer
Hans Kristian Skibby: Det er jo ikke kriminelt at have en bil

Hans Kristian Skibby: Det er jo ikke kriminelt at have en bil

INTERVIEW: DF's nye transportordfører kommer selv fra branchen og vil til enhver tid forsvare retten til at eje og køre en bil, særligt hvis den har tre hjul og en dør foran. Og så er han ikke bange for at give plads til lokalpatriotisme i transportpolitikken.