Debat

DI om EU-vejpakke: Regeringen må søge kompromis inden parlamentsvalg

DEBAT: Forhandlinger om EU's vejpakke skal i hus inden parlamentsvalget. Det er afgørende at finde kompromis i Ministerrådet, ellers er taberne transportbranchen og chaufførerne, som må leve med de nuværende regler, skriver DI Transport.

Fremtidige regler for fragt skal være til at håndhæve, ellers bliver den administrative byrde en straf for de lovlydige virksomheder og gevinst for de brodne kar, mener DI Transport.
Fremtidige regler for fragt skal være til at håndhæve, ellers bliver den administrative byrde en straf for de lovlydige virksomheder og gevinst for de brodne kar, mener DI Transport. Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix
Christoffer Miguel Frendesen
GDPRDeleted
Vis mereIcon / Direction / Dropdown
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport

Al politik er som bekendt det muliges kunst og et resultat af det kompromis, der kan opnås, når alle parter i videst muligt omfang skal tilgodeses i et forhandlingsforløb.

Vi har nu i godt halvandet år fulgt vejpakkens noget vanskelige færd over en temmelig ujævn og knoldet vej. På tværs af uenighederne om indholdet er alle enige om behovet for regler, der er nemmere at forstå, nemmere at håndhæve og nemmere for virksomhederne at efterleve.

Medlemslande dybt splittet
Men hvis ikke medlemslandene viser kompromisvillighed, så ender vi med, at det hele falder sammen i ingenting. Taberen er transportbranchen og chauffører, der i givet fald må leve med de nuværende uklare regler.

Fakta
Deltag i debatten! 
Skriv til debat@altinget.dk

I DI Transport håber vi, at regeringen, støttet af et flertal i Folketinget, vil søge kompromiset. 

Michael Svane, Branchedirektør, DI Transport

Forhandlingerne blandt EU's medlemslande i Ministerrådet har vist et splittet EU mellem på den ene side den vesteuropæiske "Vejalliance", som Danmark er en del af, og på den anden side de østeuropæiske lande med delvis støtte fra Den Iberiske Halvø og Irland.  

Europa-Parlamentet har også opgivet at blive enig, før medlemslandene er enige. Med udsigt til valg til i Europa-Parlamentet og ny EU-Kommission i 2019 er al fokus derfor på rådsmødet 3. december 2018, som synes at være sidste chance for enighed.

Men hvis ikke medlemslandene viser kompromisvillighed, så ender vi med, at det hele falder sammen i ingenting. Taberen er transportbranchen og chauffører, der i givet fald må leve med de nuværende uklare regler.

Michael Svane, Branchedirektør, DI Transport

Forslag på bordet løser ikke problem
Det er tid til at finde et kompromis. Det østrigske formandskab har endnu ikke fundet et balanceret kompromis. 

I forhold til cabotagekørsel foreslår Østrig en stramning af de gældende regler ved at indføre en cooling-off-periode.

En ny model, hvor en dansk lastbil for eksempel kun må køre tre indenrigsture i Sverige på syv dage svarende til de nuværende regler, men at der efterfølgende skal gå syv dage, før den danske lastbil igen må køre cabotagekørsel i Sverige.

Dermed forkaster man Kommissionens forslag, og transportbranchen misser chancen for at få nogle cabotageregler, der er nemmere at håndhæve og kontrollere for politiet. Det er egentlig det mest ærgerlige.

Voldsom stramning af cabotageregler
Der er endvidere tale om en markant stramning af cabotagereglerne, som virker som en rød klud for øjnene, af især de østeuropæiske lande.

Det østrigske formandskab foreslår endvidere i sit kompromisudspil en stramning af reglerne om chaufførers køre- og hviletid, så lastbilen skal returnere til virksomhedens hjemmeadresse mindst hver fjerde uge.

Det vil sige, en jysk vognmand, der udlåner en lastbil til et byggeprojekt på Sjælland, tvinges til at sende den tomme lastbil frem og tilbage over Storebælt uden grund.

Forslaget rejser også nogle problemstillinger i forhold til specialkøretøjer i for eksempel byggebranchen.

Endvidere øger det risikoen for tomkørsel, når lastbilen skal tvinges til at køre til eget hjemland eller hjemadresse, selvom lastbilen ikke har gods med retur. Af hensyn til logistikken er det ikke unormalt, at en lastbil er væk i mere end fire uger, og at der således skiftes chauffør.

Flertal mod forslag i Rådet
Den danske overenskomst for eksportchauffører giver chaufføren ret til at returnere hjem hver fjerde uge. Men lastbilen er så sige virksomhedens produktionsapparat, der skal køre for at skabe værdi og arbejdspladser i vognmandsbranchen.

Der tyder på, at der er flertal mod forslaget i Rådet, selvom formandskabet lidt stædigt holder fast i forslaget.

Den største knast i forhandlingerne har været anvendelsen af udstationeringsreglerne på vejtransporten.

Vejgodstransport er i sin natur international, og det er ikke unormalt, at en chauffør kører i flere forskellige lande inden for en måned. Det er derfor forbundet med store administrative omkostninger for transportvirksomhederne, hvis der ikke er ens regler i Europa.

Dansk regering skal søge kompromisset
Det er også afgørende, at reglerne er til at håndhæve, ellers bliver den store administrative byrde en straf til de lovlydige virksomheder og gevinst for de brodne kar.

Det østrigske formandskab har fornuftigt nok skrottet Kommissionens forslag om udstationering, hvor transportvirksomhederne skulle tælle hele og halve dage i hvert enkelt land.

I DI Transport håber vi, at regeringen, støttet af et flertal i Folketinget, vil søge kompromiset. Står Danmark og Vejalliancen for stejlt, ender vi med ingenting og de nuværende regler. Det er ingen tjent med.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)