Debat

Drivkraft Danmark: Vi skal sikre alternativer til lukkede ladenetværk for elbiler

Danske afgifter har understøttet lukkede ladenetværk, som begrænser konkurrencen på lademarkedet og har gjort all-inclusive abonnementer dominerende. Vi skal i stedet sikre gode alternativer til de lukkede ladenetværk, skriver Jeppe Røn Hartmann.

Med flere og flere ladeoperatører og skærpet konkurrence vil markedet sikre øget fokus på kundeoplevelsen og dermed også nemme betalingsløsninger og roaming, skriver Jeppe Røn Hartmann.
Med flere og flere ladeoperatører og skærpet konkurrence vil markedet sikre øget fokus på kundeoplevelsen og dermed også nemme betalingsløsninger og roaming, skriver Jeppe Røn Hartmann.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Jeppe Hartmann
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I et debatindlæg i Altinget 16. september argumenterer Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance for, at der ikke bør stilles krav om roaming til ladeoperatørerne i Danmark.

Argumentet er, at ladeoperatørerne og markedet selv vil sikre de bedste løsninger. Det er et argument, Drivkraft Danmark er helt på linje med.

Med flere og flere ladeoperatører og skærpet konkurrence vil markedet nemlig sikre øget fokus på kundeoplevelsen og dermed også nemme betalingsløsninger og roaming.

Danske afgifter understøtter lukkede ladenetværk

Men hvorfor har markedet så ikke allerede leveret netop dette?

Kritikken skal rettes mod de rammebetingelser, som har forvredet lademarkedet i Danmark og har gjort all-inclusive abonnementer dominerende som et særligt dansk fænomen.

Jeppe Røn Hartmann
Politisk chef, Drivkraft Danmark

Det spørgsmål adresserer Lærke Flader ikke i indlægget, selvom det er et naturligt spørgsmål at stille, når nu der er politikere, som faktisk overvejer at gribe ind med roaming-krav.

Svaret er ellers ret simpelt: De danske afgifter har understøttet en situation med lukkede ladenetværk med all-inklusive abonnementer, som begrænser konkurrencen på lademarkedet, og får det til at minde mere om telemarkedet i gamle dage end om brændstofmarkedet i dag. Det er en situation, som heldigvis er under forandring nu.

Rammebetingelser har forvredet lademarkedet

Herfra skal ikke lyde kritik af de ladeoperatører, der har været ”first movers”, og har gjort, hvad de kunne, for at holde konkurrenter ude og egne kunder inde i lukkede abonnementer og netværk. Det er for så vidt forståeligt i et marked i sin vorden, hvor det i begyndelsen er en underskudsforretning at udrulle offentlige ladestandere.

Kritikken skal derimod rettes mod de rammebetingelser, som har forvredet lademarkedet i Danmark og har gjort all-inclusive abonnementer dominerende som et særligt dansk fænomen. Det er nemlig sådan, at man kan opnå en ekstra lav elafgift, hvis en ladeoperatør ”driver” ladestanderen frem for, at kunden selv gør det.

Det betyder i realiteten, at der betales vidt forskellige afgifter for samme ydelse og produkt – opladning af en elbil. Det svarer til en situation, hvor man stort set undgår elafgift på sin tøjvask, hvis Electrolux ejer og ”driver” ens vaskemaskine, men skal betale fuld afgift, hvis man selv køber den i Elgiganten.

Det er en afgiftsmæssig forskelsbehandling, som slet ikke giver mening, og som har fået markedsaktørerne til at bundle billig hjemmeladning med dyre offentlige ladestandere. Det er derfor, at konkurrencen i dag udspiller sig mellem lukkede ladenetværk i stedet for på den enkelte ladeboks eller ladestander. Og det er rigtig skidt for elbilisten, som får svært ved at sammensætte ladningen efter egne behov, fordi man i realiteten er låst til sin ladeoperatørs netværk.

Frivillig roaming til gavn for forbrugerne

Drivkraft Danmark er bestemt ikke imod abonnementer. Abonnementer vil også i fremtiden give mening for nogle elbilister – ligesom der i dag findes abonnementer på alt fra fødevarer til bilvask.

Men vi er imod, at afgifterne giver særlige fordele til all-inclusive abonnementer, der for mange elbilister er en unødvendig dyr løsning, og som samtidig låser markedet, fordi elbilisterne holder sig til det netværk, de ofte allerede har betalt mere end rigeligt for. Det er uhensigtsmæssigt for elbilisterne og for samfundsøkonomien, fordi man slet ikke får udnyttet ladeinfrastrukturen optimalt.

Heldigvis ses der i dag en række nye ladeprodukter, hvor elbilisterne kan opnå afgiftsrefusion ved at indgå mindre serviceaftaler uden binding af forbrug på farten. Det medvirker til, at bløde markedet op.

Drivkraft Danmark har i dag otte medlemmer, der satser på ladeinfrastruktur til elbiler. De vil sikre, at der i de kommende år kommer gode alternativer til de lukkede ladenetværk samtidig med, at de vil konkurrere om at få ”kunder i butikken”. Vores medlemmer ser ind i et lademarked med stor konkurrence på de enkelte standere, nemme betalingsløsninger - og frivillig roaming til gavn for forbrugerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00