Eldrups anbefalinger giver beskeden CO2-reduktion

ANBEFALINGER: En million elbiler i 2030 bliver for dyrt, lyder det fra Elbilkommissionen. Klimarådet savner regnestykket for langt flere elbiler, mens Rådet for Grøn Omstilling mener, at kommissionen fejler i forhold til klima.

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Morten ØyenBirk Sebastian Kotkas

Vi vurderer, at det bliver svært at nå 1,5 millioner elbiler, men at det kan være nødvendigt afhængig af indsatsen i de andre sektorer, hvis vi skal nå 70 procents målet. Og det skal vi jo givet den ny klimalov.

Peter Møllgaard
Formand for Klimarådet

Vejen til en klimavenlig bilpark i Danmark venter ikke lige om hjørnet.

Fakta
Elbilkommissionens medlemmer

Kommissionen består af en ekstern formand, Anders Eldrup, og derudover fem eksterne medlemmer: 
Brita Bye fra Statistisk sentralbyrå
Otto Anker Nielsen fra DTU
Ninette Pilegaard fra DTU
Mogens Forgerau fra Københavns Universitet
Teis Vegge fra DTU.

Ud over de i alt seks eksterne medlemmer består kommissionen af fire afdelingschefer fra henholdsvis Finansministeriet, Skatteministeriet, Transport- og Boligministeriet samt Klima-, Energi-, Forsyningsministeriet. Kommissionen vil kunne indhente bidrag fra eksterne eksperter i det omfang, der vurderes behov herfor.

Det fastslår Elbilkommissionen, der efter halvandet års arbejde mandag klokken 12 præsenterede sine anbefalinger til at sætte gang i en grøn omstilling af bilerne, der ikke vil slå hul i statskassen.

Elbilkommissionen, der har tidligere departementschef og DONG-direktør Anders Eldrup i spidsen, anbefaler en model til politikerne, der vil give cirka 750.000 elbiler på de danske veje i 2030. I alt forventes godt 3,3 millioner biler på vejene til den tid.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00