Bredt flertal vil give BaneDanmark lov til at støje om natten mod kompensation til naboer

Regeringen får fra nytår mulighed for at tilsidesætte lokale støjgrænser, så BaneDanmark kan arbejde på jernbanen om natten. Det skal sikre, at elektrificeringen af jernbanen ikke bliver forsinket, siger transportministeren. En glidebane, mener Aarhus-rådmand. 

Der skal ifølge lovforslaget ydes kompensation, når den natlige støj overskrider 55 dB. Det svarer cirka til lydniveauet i et storrumskontor. 
Der skal ifølge lovforslaget ydes kompensation, når den natlige støj overskrider 55 dB. Det svarer cirka til lydniveauet i et storrumskontor. Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Larmende entreprenørmaskiner og anlægsarbejde er nok noget, der vil kunne ødelægge de flestes nattesøvn.

Ikke desto mindre vil et bredt flertal i Folketinget give regeringen mulighed for at tilsidesætte lokale støjgrænser, så BaneDanmarks maskiner kan få lov at arbejde på jernbaneprojekter om natten.

Jeg er faktisk ret sikker på, at langt de fleste mennesker er så lavpraktisk indstillet, at de gerne vil flytte væk fra deres bolig i en kort periode for ikke at blive forstyrret af noget støj. Når det samtidig kommer samfundet til gode, så går det nok

Benny Engelbrecht (S)
Transportminister

Det er formålet med et lovforslag fra regeringen, der ventes vedtaget torsdag.

Forslaget betyder desuden, at BaneDanmark får mulighed for at kompensere de naboer til jernbanen, der vil skulle leve med støjen, med enten hotelophold eller en økonomisk præmie

Tilsammen skal det sikre, at elektrificeringen af jernbanen ikke bliver forsinket, siger transportminister Benny Engelbrecht, der har præsenteret forslaget for Folketinget.

”Enten skal vi acceptere, at elektrificeringen af den danske jernbane bliver udskudt i mange år, eller også skal vi ind og give noget kompensation til nogle naboer. Det her handler om at sikre, at vi kan kompensere folk, når vi er nødt til at lave noget støjende arbejde i de korte perioder, hvor det foregår,” siger Benny Engelbrecht.

Rådmand: En glidebane

Lovforslaget bliver mødt med bred opbakning i Folketinget, hvor både støttepartierne og hele blå blok undtaget Nye Borgerlige vil stemme for de nye regler. 

Hverken økonomi eller projektets hastighed bør være styrende for, hvordan folk skal leve deres liv

Bünyamin Simsek (V)
Rådmand for Teknik & Miljø i Aarhus Kommune

KL advarer dog i sit høringssvar til forslaget imod at give regeringen muligheden for at tilsidesætte lokale støjgrænser uden at rådføre sig med kommunerne. 

“Vi vil gerne værne om vores borgeres nattesøvn og helbred. Det gælder også dem, der bor op langs jernbanestrækning, hvor der skal ske en elektrificering,” siger Bünyamin Simsek, der er rådmand for Teknik og Miljø-forvaltningen i Aarhus Kommune og medlem af KL’s Miljø- og Forsyningsudvalg.

Aarhus Kommune har tidligere i år afvist en konkret ansøgning fra BaneDanmark, der i forbindelse med elektrificeringen af en jernbanestrækning ved Tilst ønskede mulighed for at udføre det støjende arbejde om natten.

Det skete netop for at værne om borgernes nattesøvn, og derfor ærgrer Bünyamin Simsek sig over, at transportministeren nu får mulighed for at tilsidesætte sådan en afgørelse.

”Hverken økonomi eller projektets hastighed bør være styrende for, hvordan folk skal leve deres liv. De er beskyttet af miljøbeskyttelseslovgivningen, der er besluttet af Christiansborg, så hverken kommuner, BaneDanmark eller regeringen efter forgodtbefindende kan komme og ændre på folks liv,” siger han.

Bünyamin Simsek mener også, at det er en “glidebane”, hvis Folketinget giver regeringen muligheden for at sætte miljøreglerne til side.

“Når man åbner for, at man på et område kan tilsidesætte miljølovgivningen, så vil vi også se det på andre områder. Det er ikke hensigtsmæssigt,” siger han.

Kun i korte perioder

Ifølge transportministeren vil den nye mulighed for at se bort fra de kommunale støjgrænser imidlertid ikke blive brugt ofte.

”Det er ikke bare noget, vi skal kunne trække ned fra hylden i enhver sammenhæng,” siger han.

Derfor mener Benny Engelbrecht heller ikke, at der er hold i glidebane-kritikken fra Aarhus-rådmanden, der ifølge ministeren er ”helt på månen”.

”Alternativet ville være, at der stadig ville være en masse støjende arbejde, men at det ville foregå i dagtimerne. Det ville borgerne nok stadig opfatte som forholdsvis irriterende, og så ville man samtidig genere alle danske togtrafikanter med, at der ikke ville køre tog i Jylland i månedsvis, og elektrificeringen ville blive tre år forsinket,” siger Benny Engelbrecht.

Hvorfor skal borgerne acceptere støj om natten, blot for at projekterne kan skride hurtigere frem?

”Jeg er faktisk ret sikker på, at langt de fleste mennesker er så lavpraktisk indstillet, at de gerne vil flytte væk fra deres bolig i en kort periode for ikke at blive forstyrret af noget støj. Når det samtidig kommer samfundet til gode, så går det nok,” siger han. 

De larmende projekter vil typisk være relativt kortvarige og ofte kunne overstås i løbet af et par uger og somme tider i løbet af en enkelt nat, vurderer transportministeren.

Derfor forventer han heller ikke, at udgifterne til at kompensere de berørte naboer vil medføre store ekstraudgifter for BaneDanmark.

Lovforslaget ventes vedtaget, når det bliver færdigbehandlet i folketingssalen torsdag.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

Bünyamin Simsek

Administrerende direktør
Bygningskonstruktør (Byggeteknisk Højskole 1993)

0:000:00