Gomore: Brug kørselsfradraget til at belønne delebilisme
Regeringen vil forhøje kørselsfradraget, hvilket mange ser som et klimabelastende tiltag. Men hvis fradraget bliver målrettet delebilismen, kan det faktisk bidrage positivt, skriver Jeanette Søby.
Jeanette Søby
CCO, GomoreRegeringen vil afsætte yderligere 100 millioner kroner årligt til at forhøje kørselsfradraget. Det opfattes af mange som et klimabelastende tiltag. Men det kan faktisk blive et led i, at vi gentænker det at køre i og eje bil.
I kampen mod klimaforandringer kan vi bidrage med at agere anderledes, end vi har gjort, og her kan kørselsfradraget bringes i spil. Både som et mobilitetsøgende redskab og som et redskab til optimering af, hvordan vi benytter ressourcerne, vi har til rådighed.
En gennemsnitsbil i Danmark står stille cirka 22 til 23 timer i døgnet. Det er også ofte sådan, at bilen bruges til den daglige transport til og fra jobbet, eller at den bruges primært i weekender til sport-, fritids- og sommerhusture. Under alle omstændigheder bruges bilen af én eller få personer og i meget kort tid. Det betyder, at vi i Danmark har mange biler. For mange.