Debat

Havarikommissionen: Det offentlige skal være en duks i trafiksikkerhed

DEBAT: Mange trafikulykker i Danmark kunne være undgået, hvis køretøjerne havde haft det nyeste sikkerhedsudstyr. Derfor skal det offentlige turde at gå forrest og stille krav til trafiksikkerhed i deres udbud, skriver Mette Fynbo.

Det offentlige har før været en rollemodel for private virksomheder, når det gælder andelen af økologi i maden. Nu er turen kommet til, at man gør det samme for trafiksikkerheden, skriver Mette Fynbo.
Det offentlige har før været en rollemodel for private virksomheder, når det gælder andelen af økologi i maden. Nu er turen kommet til, at man gør det samme for trafiksikkerheden, skriver Mette Fynbo.Foto: Havarikommissionen
Anders Brønd Christensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Fynbo
Formand, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

European Transport Safety Council (ETSC) vurderer, at op til 40 procent af de dræbte i trafikken i EU er arbejdsrelaterede ulykker, så her er et vigtigt fokusområde i arbejdet med trafiksikkerhed.

Havarikommissionens seneste tre undersøgelser, baseret på et mindre antal ulykker, viser, at en væsentlig del af ulykkerne kunne være undgået, hvis køretøjerne havde haft avanceret nødbremsesystem og vognbaneskiftalarm.

Køretøjernes alder har betydning for personskadernes alvorlighed - og for om ulykkerne helt kunne være undgået. Den viden fås også fra større statistiske undersøgelser fra både Danmark og udlandet.

Fakta
Fakta om sikkerhdsudstyr

Avanceret nødbremse
Biler der er udstyret med et automatisk nødbremse kan reagere på forhindringer forude, ved automatisk at aktivere bremserne. Der er flere forskellige typer af disse systemer på markedet. De mindst avancerede reagerer på andre køretøjer, og nødbremser ved hastigheder på 30/50 km/t. De mere avancerede systemer reagerer også ved højere hastigheder. Det er kun de mest avancerede systemer, der har fodgængerdetektor og kan reagere på andet end køretøjer.

Vognbaneksiftealarm
En vognbaneskiftealarm advarer føreren, eksempelvis med en lyd, hvis han ikke holder sin kørebane, men er på vej over midter- eller sidelinjen uden at have blinket først. For eksempel hvis man er uopmærksom. 

Kilde: Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

Kommuner og statslige institutioner bør stille krav til trafiksikkerhed, når de udvælger transportfirmaer til lastbil-, varebil-, handicapkørsel eller lignende, men også når det gælder medarbejdernes kørsel i tjenstligt øjemed.

Mette Fynbo
Formand, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

Ulykker kan undgås
Havarikommissionen dybdeanalyserede i 2016 udvalgte lastbilulykker.

Her var en anbefaling, at det offentlige og private virksomheder i det hele taget skal stille krav til trafiksikkerhed, når de udvælger de transportfirmaer, der skal udføre opgaver for dem.

Fakta
Deltag i debatten!
skriv til [email protected]

Kravene kan være, at typen af lastbil skal have særligt godt direkte udsyn, at kørsel udføres på bestemte ruter og tidspunkter, og at firmaet har retningslinjer for sikker trafikadfærd.

Analysen viste, at en væsentlig andel af ulykkerne i byerne med de bløde trafikanter kunne være undgået, hvis lastbilerne havde haft lavtsiddende førerhus og ruder, så chaufføren kunne se direkte ud på fodgængere og cyklister.

Københavns Kommunes renovationsordning er et godt eksempel på, hvordan man kan stille krav til de transportfirmaer, der løser opgaven. I forbindelse med udbuddet af deres renovationsordning, blev der stillet krav om, at arbejdet skal ske med lastbiler med ekstra godt udsyn, eksempelvis med glasdøre, og hvor chaufføren sidder lavt og kan se fodgængere og cyklister ved direkte udsyn.

De sikre køretøjer findes allerede
Kommuner og statslige institutioner bør stille krav til trafiksikkerhed, når de udvælger transportfirmaer til lastbil-, varebil-, handicapkørsel eller lignende, men også når det gælder medarbejdernes kørsel i tjenstligt øjemed.

Det kan være gennem valg af tjenestebiler med et højt sikkerhedsniveau og ved at implementere retningslinjer for en trafiksikker adfærd. Det kan være det gode eksempel, som kan inspirere private virksomheder og medvirke til, at der bliver brandingværdi i at tage ansvar for trafiksikkerhed, både i forhold til egne medarbejdere og samfundet.

Tingene rykker, når det offentlige går foran. Det er der andre eksempler på, når kommuner og regioner går foran med økologisk mad i institutioner og på hospitaler eller ved at vælge elbiler til driftsopgaverne.

Fjern afgifter på sikkerhedsudstyr
De mange offentlige aktører kan medvirke til at fremme sikrere erhvervskørsel. Men regeringen bør også skubbe i den rigtige retning.

De har allerede sænket bilafgifterne og omlagt nogle fradrag, hvilket vil fremme udbredelsen af nyere og sikrere biler.

Det er et skridt i den rigtige retning.

Men Havarikommissionen mener, at de bør gå hele vejen, så sikkerhedsudstyr helt fritages for afgifter - eller som minimum udvalgt udstyr som eksempelvis avanceret nødbremse, vognbaneskiftalarm og søvndetektor.

Det ville sætte ekstra skub i udbredelsen af biler med nyere og bedre sikkerhedsudstyr både hos virksomheder og private bilejere.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Fynbo

Afdelingsleder, Grøn transport og Rastepladser, Vejdirektoratet
civilingeniør i trafikplanlægning (Aalborg Uni. 2000)

0:000:00