Partier klar med input til regeringens indsats mod vanvidsbilister

OVERBLIK: Både blå og rød blok er åbne for regeringens ønske om at straffe vanvidskørsel med fængsel. Mens V ønsker mere politikontrol, frygter SF dog, at familiefædre ender i fængsel.

Ifølge regeringens nye udspil skal bilister, der kører mere end 160 kilometer i timen på landeveje eller motortrafikveje, straffes med fængsel. 
Ifølge regeringens nye udspil skal bilister, der kører mere end 160 kilometer i timen på landeveje eller motortrafikveje, straffes med fængsel. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Det er helt på sin plads at lade hammeren falde mod bilister, der kører vanvidskørsel på de danske veje.

Sådan lyder det enstemmigt fra både Venstre og en række af støttepartierne, som alle ser positivt på regeringens initiativ om at straffe bilister, der kører over 200 kilometer i timen, med 20 dages fængsel samt en ubetinget frakendelse af kørekortet i minimum tre år.

Regeringens forslag til lovstramninger inkluderer ligeledes fængselsstraf til bilister, der overskrider en given hastighedsgrænse med 100 procent og samtidig kører mere end 100 kilometer i timen. Derudover skal politiet fremover kunne konfiskere en bil, der er involveret i vanvidskørsel.

V savner mere politi og konfiskering af biler  
Ifølge DR kunne Rigspolitiet i 2019 registrere 178 tilfælde af vanvidskørsel, hvilket er næsten en fordobling i forhold til 2015.

Jeg ville være ked af det, hvis vi sender familiefædre i fængsel, som mister deres arbejde, og som i øvrigt er utrolig lovlydige borgere og ikke kører vanvidskørsel.

Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Retsordfører

Derfor mener Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, også, at det er kærkomment, at der nu bliver lagt op til at slå hårdt ned på denne bilistgruppe.

"Der er kun to ting, der hjælper over for de her vanvidsbilister. De er uden for pædagogisk rækkevidde og skal sættes bag lås og slå med det samme for at markere, at det her er fuldkomment uacceptabelt. Og dernæst skal deres biler konfiskeres," siger V-ordføreren.

Dernæst understreger han, at der er brug for flere betjente og øget politikontrol på de danske veje, hvis man for alvor skal tage hånd om udfordringen med vanvidskørsel.

"Politiet har brug for flere muskler og er alt for svagt bemandet, når det gælder færdselspoliti. Jeg kan jo ikke gå ud og standse de her folk og give dem en bøde. Derfor er vi nødt til at lave en hel omstrukturering af politiet," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Leasingbiler skal kunne tjekke kunder
Og især regeringens ønske om at kunne konfiskere vanvidsbilisternes biler møder da også positive miner fra flere af de røde partier.

Derudover har flere af ordførerne inputs til regeringens tiltag om, at en afgrænset gruppe af leasingselskaber i en prøveperiode skal kunne kontrollere, om en potentiel leasers økonomiske forhold er korrekte.

Hos SF påpeger retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt, at denne mulighed er tiltrængt, men at den bør udvides yderligere.  

"Selskaberne har i årevis spurgt politiet om adgang til at kunne kontrollere, om et kørekort eller pas er stjålet. Det ville give dem en mulighed for at gardere sig mod de mest åbenlyse problemer," siger SF-ordføreren, som overordnet er positiv over for regeringens udspil.

SF frygter unødig fængsling
Hun har dog ét aber dabei. For hvad nu, hvis forslaget om at ramme bilister, der kører for hurtigt i byer og på landeveje, risikerer at sætte mennesker i fængsel, som hverken er kriminelle eller tidligere straffet?

"Jeg er fuldstændig enig i, at man ikke skal køre 100 procent mere i tætbebyggede områder. Men jeg ville være ked af det, hvis vi sender familiefædre i fængsel, som mister deres arbejde, og som i øvrigt er utrolig lovlydige borgere og ikke kører vanvidskørsel. Det er menneskeligt at fejle," siger Karina Lorentzen Dehnhardt.

Derfor mener hun, at man i de tilfælde bør se på, om den pågældende person skal have en fodlænke fremfor en fængselsstraf.

Enhedslisten vil ikke bure folk inde i årevis
I Enhedslisten er transportordfører Henning Hyllested åben for regeringens udspil og understreger, at partiet "ingen sympati har for de idioter", der kører 160 kilometer i timen på landevejene.

Ordføreren peger dog på, at regeringens tiltag ikke kan stå alene, og at man derfor, som SF også foreslår, bør se på en model, der giver leasingfirmaerne mulighed for at kigge mulige kunder efter i sømmene.

"Det er fint at fjerne de her folk fra trafikken, men du kan ikke bure dem inde i årevis. Derfor skal det være muligt for leasingfirmaerne at spørge hos politiet, når de fatter mistanke om folk, der vil lease de såkaldte muskelbiler," siger Henning Hyllested, som på lige fod med Venstre også gerne ser, at der kommer en øget kontrol på de danske veje fra politiet.

Radikale: Politiet skal have frie hænder
Radikales retsordfører, Kristian Hegaard, er ligeledes tilfreds med regeringens initiativ. Han afviser dog heller ikke, at man i visse tilfælde, hvor folk kører for stærkt i byområder, vil være åben over for muligheden for en fodlænkestraf fremfor en fængselsdom.

Direkte adspurgt, om politiindsatsen bør opprioriteres på vejene, mener han ikke, at det er politikernes opgave at "bestemme, hvor politiet skal stå".

"Løsningen er, at i stedet for, at vi politikere skal styre politiet, som var de ludobrikker og stille dem forskellige steder, så skal vi i højere grad give dem frie hænder til at prioritere deres ressourcer. Så er jeg sikker på, at færdselskontrollen også bliver opprioriteret," siger Kristian Hegaard.

Regeringens udspil kommer blot få dage efter, at Vejdirektoratet i en rapport kom med et estimat om, at 205 mistede livet i trafikken i 2019. Det antal udgør en stigning i forhold til 2014 til 2018, hvor det gennemsnitlige antal trafikdræbte lå på 183.

Ifølge Rådet For Sikker Trafik er fart skyld i halvdelen af alle dødsulykker på de danske veje, hvilket gør den til den langt største dræber i trafikken.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Karina Lorentzen Dehnhardt

MF, gruppeformand (SF)
akademiøkonom (Esbjerg Business College. 1997), lærer (Haderslev Statsseminarium. 2002), MA professionel kommunikation (Roskilde Uni. 2018)

Kristian Hegaard

Ph.d.-stipendiat, Københavns Universitet, fhv. MF (R)
cand.jur. (Københavns Uni. 2019)

0:000:00