ITD: En fossilfri transportsektor kræver opbygning af en helt ny infrastruktur

DEBAT: Fremtidens vejtransport skal være grøn, og vi er godt på vej til at sikre, at den bliver det, men hvis vi skal kunne indfri målsætningerne, har vi brug for en bred og grøn infrastrukturaftale med et langt sigte, skriver Carina Christensen.

Af Carina Christensen
Administrerende direktør i ITD

I ITD arbejder vi for, at der skal udvikles en visionær og fremtidssikret masterplan for investeringer i infrastrukturen i Danmark frem mod år 2030. Vi repræsenterer dansk vejgodstransport – og ja, vi ønsker selvfølgelig flere investeringer i nye veje, rastepladser og så videre.

Men – det handler for os ikke kun om den sædvanlige prioritering af, hvilke nye infrastrukturprojekter, der skal igangsættes og have flest penge – i hvilken rækkefølge.

Verden ser anderledes ud i dag end i 2009, da man sidst forhandlede en langsigtet infrastrukturplan – og tilgangen til infrastrukturdrøftelserne må og skal derfor også have et bredere fokus.

Klimaudfordringerne er blevet endnu mere præsente og skal håndteres. Trængslen er vokset massivt og vil kun stige i omfang. Den teknologiske transformation har åbnet for helt nye muligheder.

Fremtiden er grøn
Vi mener i ITD, at transportminister Benny Engelbrecht har det rigtige fokus, når han ønsker sig en grøn infrastrukturplan. Det gør vi også i ITD. Af samme grund har vi netop fremlagt en ambitiøs klimaplan med en lang række initiativer, der bakker helt op om målsætningen i 2030.

For fremtidens vejtransport skal være grøn, og vi er godt på vej til at sikre, at den bliver det, men hvis vi skal kunne indfri målsætningerne, har vi brug for en bred og grøn infrastrukturaftale med et langt sigte, der går på tværs af flere folketingsvalg, og hvor der afsættes tilstrækkelige midler.

I ITD mener vi ikke, at vi har råd til på forhånd at udelukke nogen løsninger på forhånd. Der er bred politisk enighed om, at vi skal have en fossilfri transportsektor i 2050. Derfor er det afgørende, at der på den korte bane – frem mod 2030 – findes løsninger på den grønne omstilling, der harmonerer med det langsigtede mål om en fossilfri transportsektor i 2050, og her skal vi i høj grad drøfte infrastruktur.

En fossilfri transportsektor kræver nemlig opbygning af en helt ny infrastruktur til distribution af nye grønne drivmidler. Det koster. Den snak og prioritering skal vi have taget hul på – og det kan fint ske i sammenhæng med de brede infrastrukturforhandlinger.

Nye distributionsmønstre
Vi ønsker også en infrastrukturaftale, der tager højde for den teknologiske og digitale transformation. E-handlen er i enorm vækst – og stigningen fortsætter. Vi ser, at transportmønstrene ændrer sig, når flere og flere varer i dag skal leveres direkte til hoveddøren i stedet for til detailhandlen.

Denne udvikling vil kun tage til de kommende år, og det vil sætte infrastrukturen under yderligere pres. Vi har brug for grundige drøftelser af, hvordan distributionsmønstrene i fremtiden ændrer sig, og vi må have gang i de nødvendige undersøgelser hurtigst muligt, så fremtidens investeringer i infrastruktur kan tage hensyn til denne udvikling.

Vi mener, at flest mulige digitale værktøjer må tages i brug for at sikre en effektiv og klimavenlig trafikafvikling.

Omfavn fremtiden
I fremtiden skal kloge og konsekvente investeringer i ny teknologi og ITS-løsninger også bidrage til at skabe grønnere byer med bedre mobilitet og trafiksikkerhed samt reduceret udledning.

Betydningen af ITS vil kun stige i takt med den teknologiske udvikling, hvor køretøjer og infrastruktur kommunikerer med hinanden (C-ITS), og den udvikling må og skal også understøttes aktivt i infrastrukturplanerne.

Der er masser af vanskelige drøftelser og prioriteringer, der skal tages hul på. Nu handler det bare om hurtigt at få skudt forhandlingerne i gang.

Forrige artikel Radikale: Det skal være dyrere at rejse med den største klimasynder Radikale: Det skal være dyrere at rejse med den største klimasynder Næste artikel Autobranchen: Vanvidskørsel er ikke leasingselskabets skyld Autobranchen: Vanvidskørsel er ikke leasingselskabets skyld