Dansk Kina-Kritisk Selskab: Kineserne skal ikke eje Danmarks infrastruktur

DEBAT: Folketinget bør lave en plan for beskyttelse af dansk infrastruktur, så den ikke falder i hænderne på Kina. Planen skal forhindre, at diktatorer kan købe sig til politisk indflydelse, skriver Thomas Rohden.

Af Thomas Rohden
Initiativtager til Dansk Kina-Kritisk Selskab

Kinas økonomiske magt vokser dag for dag.

Og selv om den kinesiske økonomi ikke længere buldrer derudad med vækstrater på 10 procent, så er landets investeringslyst i udenlandsk infrastruktur ikke blevet mindre – tværtimod.

Det kommunistiske diktatur har udarbejdet massive planer for opkøb af kritisk infrastruktur i både Afrika, Asien, Sydamerika og Europa.

Men de kinesiske investeringer har ikke afkast som mål. De skal derimod købe indflydelse og magt i hele verden ved at sikre kinesisk kontrol over for havne, lufthavene, jernbaner og veje, der er helt afgørende for ethvert lands økonomi og derfor kan benyttes som en kinesisk spændetrøje.

Det mest opsigtsvækkende eksempel
Det mest opsigtsvækkende eksempel på dette finder man i Grækenland. Her opkøbte den statsejede kinesiske virksomhed Cosco Grækenlands største havn, Piræus.

Men investeringerne kom med en pris, og den pris betaler grækerne ved at have foræret kineserne afgørende indflydelse på den græske udenrigspolitik. Det er altså en del af prisen for de milliardstore kinesiske investeringer.

Verden fik for alvor øjnene op for denne metode, da Grækenland i 2017 nedlagde veto og blokerede en fælles EU-resolution i FN, der adresserede Kinas konstante forbrydelser mod menneskerettighederne.

Grækerne mente nemlig, at det var ukonstruktivt at kritisere det kinesiske diktatur for blandt andet at krænke ytrings-, forsamlings-, og religionsfriheden.

Grækenland har givet Kina veto
Ved at lade en statsejet kinesisk virksomhed overtage central infrastruktur har Grækenland i praksis foræret Kina veto på udenrigspolitiske spørgsmål, der omhandler det kinesiske diktatur.

For følger grækerne ikke den kinesiske linje, kan konsekvenserne blive fatale for aktiviteterne på havnen i Piræus og dermed for hele den græske økonomi.

Kinas opkøbseventyr er langtfra slut. På nuværende tidspunkt er det særligt i Østeuropa, at kineserne køber indflydelse gennem det såkaldte 17+1-projekt, der har til formål at opkøbe infrastruktur i 17 udvalgte østeuropæiske lande.

Men det kan blot være et spørgsmål om tid, før udsendte fra det kommunistiske parti står klar med det store checkhæfte for at købe sig ind i Københavns Lufthavn, Danske Vandværker eller den dansk ambulancekørsel.

En plan for beskyttelse af dansk infrastruktur
Vi er i Danmark nødt til at beskytte os selv over for scenarier som disse. For når først den kritiske infrastruktur falder i hænderne på kommunistiske Kina, så er skaden sket. Derfor bør Folketingets partier slå sig sammen om en plan for beskyttelse af dansk infrastruktur.

Planen bør indeholde et forbud imod at sælge kritisk infrastruktur, som havnene og lufthavne, til statsejede virksomheder i ikke-demokratiske lande, således at diktatorer ikke kan købe sig til politisk indflydelse.

Derudover bør der indføres krav om en obligatorisk screening fra Forsvarets Efterretningstjeneste, når kritisk infrastruktur sælges videre til en virksomhed uden for EU.

Kun på den måde kan vi værne os imod, at 17+1-projektet ikke pludselig bliver til et 18+1-projekt, hvor Danmark er blevet et nyt mål for kinesiske opkøb. Og kun på den måde kan vi sikre, at vores suverænitet og autonomi ikke bliver købt af udenlandske tyranner, der vil tvinge Danmark til at spille med på diktatorens hold i kampen om den internationale politik.

-----------

Dansk Kina-Kritisk Selskab er en sammenslutning af politisk aktive fra både højre- og venstrefløjen i dansk politik, der kæmper for en mere kritisk linje over for det kinesiske regime. 

Forrige artikel Speditører: Skræmmekampagne har ført til aftale om cabotagekørsel Speditører: Skræmmekampagne har ført til aftale om cabotagekørsel Næste artikel Godschauffør: Vis os lønsedlerne for chauffører på gule overenskomster Godschauffør: Vis os lønsedlerne for chauffører på gule overenskomster
Motorstyrelsen får ny direktør

Motorstyrelsen får ny direktør

NAVNE: Jørgen Rasmussen bliver ny direktør for Motorstyrelsen. Han har været konstitueret direktør for styrelsen siden juli.