Klimarådet til regeringen: Højere dieselafgift er et af de bedste bud på ny klimahandling

En højere dieselafgift kan sikre billige CO2-reduktioner, lyder det i ny analyse fra Klimarådet, der bliver modtaget med skepsis hos vognmænd og glæde fra bilister, der dog stiller ét bestemt krav for at kunne acceptere afgiftsstigningen. 

Lave dieselafgifter fører til omfattende grænsehandel ved den dansk-tyske grænse, der udfordrer indfrielsen af klimamålene. 
Lave dieselafgifter fører til omfattende grænsehandel ved den dansk-tyske grænse, der udfordrer indfrielsen af klimamålene. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Regeringen kan med fordel hæve afgiften på diesel. 

Danmark mangler nemlig stadig at reducere CO2-udledningen med mellem 0,9 og 4,0 millioner ton inden 2025, og her vil en højere dieselafgift sammen med CO2-afgifter på industri og landbrug være de hurtigste og mest effektive måder at sikre klimahandling.

Sådan lyder det i Klimarådets nye Statusrapport 2023, der blev fremlagt tirsdag. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00