Nikolaj Villumsen: Padborg-hullet skal lukkes nu

DEBAT: Vejpakken er en lap på et hul, EU selv har skabt. Det er det hul, vognmænd som Kurt Beier, arbejdsgiveren bag Padborg-sagen, har benyttet sig af. Alle medlemmer af EU-Parlamentet bør lukke hullet og stemme Vejpakken igennem i juli, skriver Nikolaj Villumsen.

Af Nikolaj Villumsen (EL)
Medlem af Europa-Parlamentet (GUE/NGL)

Hvis den længe omdiskuterede vejpakke bliver stemt igennem i EU-parlamentet, er der en række konkrete forbedringer på vej til chaufførerne på de europæiske landeveje.

Vejpakken er konstant blevet kastet og forkastet frem og tilbage mellem udvalg og institutioner. Senest var det Kommissionen selv, der forsøgte at afspore debatten ved at hævde, at det var et valg mellem social dumping og klimakamp.

Mens vi i venstrefløjsgruppen og heldigvis et flertal i Transportudvalget i EU-Parlamentet holdt fast på, at det selvfølgelig er muligt at afskaffe social dumping uden at gøre yderligere skade på klimaet.

Grov social dumping
Så nu er pakken igen tilbage på sporet. Den er blevet godkendt i Transportudvalget og af medlemslandenes transportministre i Rådet.

Nu er der kun den endelige og afgørende godkendelse i juli i det samlede EU-Parlament tilbage, før forbedringerne kan blive en realitet.

Jeg vil gøre mit til, at den bliver stemt igennem.

Der er ingen tvivl om, at pakken er blevet kompromisernes holdeplads, og det bærer den præg af. Pakken er en lap på et hul, som EU selv har skabt. Det er det hul, vognmænd som Kurt Beier – arbejdsgiveren bag Padborg-sagen – har benyttet sig af.

Det er det hul, der har gjort, at tusindvis af motorvejenes mænd og kvinder har måttet lide under misbrug og grov social dumping og ingen ret til ordentlige hvil.

Transportområdet har på grund af EU's regler været nærmest ureguleret område, hvor arbejdsgiverne kunne gøre præcis, hvad de ville uden konsekvenser.

3F's ihærdige kamp
Når der er forbedringer på vej til dem, så kan de underbetalte slovenske og ungarske chauffører takke særligt 3F for deres ihærdige kamp for fair transport. 

Det er deres fortjeneste, at al cabotagekørsel, det vil sige udenlandske chauffører på danske veje, nu bliver omfattet af udstationeringsreglerne.

Enhedslisten har hele tiden stået fast på, at på danske veje gælder danske overenskomster – at alle chauffører på danske veje skal have danske løn- og arbejdsvilkår.

Sådan bliver det, når al cabotagekørsel bliver omfattet af udstationeringsdirektivet, og hvis reglerne også bliver implementeret efter hensigten.

Skatten skal betales, hvor pengene tjenes
Det er godt for både underbetalte udenlandske chauffører og danske chauffører, og det understøtter fra EU's side den aftale, som FH og DA indgik sidste år. Det er et opgør med social dumping på vejene, og det er et opgør med postkasseselskaber.

Det skal ikke længere være lovligt for luskede arbejdsgivere at kunne en drive en forretning, som er baseret på et hul i reglerne og ovenikøbet også undgå at betale skat i de lande, de baserer deres forretning på.

Hvis størstedelen af en virksomheds økonomiske aktivitet ligger i eksempelvis Danmark, så skal arbejdsgiveren selvfølgelig også oprette sin virksomhed der.

En stopper for kyniske vognmænd
Det er langt fra en perfekt pakke. Vi kæmpede fra venstrefløjsgruppens side for, at chaufførerne som alle andre arbejdstagere skulle have ret til tre dages hvil i løbet af to uger. Det har Kommissionen forskudt ved at lade perioden løbe over fire uger.

I mellemtiden kan vi få sat en stopper for kyniske vognmænd ved at få vedtaget vejpakken nu. Chaufførerne har i forvejen ventet alt for lang tid på en smule retfærdighed.

Derfor opfordrer jeg alle medlemmer af EU-Parlamentet til at stemme vejpakken igennem i juli. 

Forrige artikel DA: Modstand mod lov om udenlandske chauffører beror på misforståelser DA: Modstand mod lov om udenlandske chauffører beror på misforståelser Næste artikel DTL: Stråmandsargument om udslip må ikke obstruere EU's vejpakke  DTL: Stråmandsargument om udslip må ikke obstruere EU's vejpakke
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.