Ny temadebat: Kan vi redde klimaet uden at begrænse privatbilismen?

Forskere, interesseorganisationer og politikere vil i den kommende tid debattere, om en stigning i trafikarbejdet er uforeneligt med klimamålet om 70 procents reduktion i 2030.

Er det foreneligt med klimalovens målsætninger, at danskerne vil køre flere kilometer frem mod 2030? Det kommer transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) og transportminister Benny Engelbrecht (S) ind på i Altingets temadebat.
Er det foreneligt med klimalovens målsætninger, at danskerne vil køre flere kilometer frem mod 2030? Det kommer transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) og transportminister Benny Engelbrecht (S) ind på i Altingets temadebat.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Rasmus Straka Skjødt

Danskerne kommer til at køre flere kilometer frem mod 2030, hvor vi ellers skal udlede 70 procent mindre CO2 og andre klimagasser, end vi gjorde i 1990.

Det forventer Energistyrelsen, som i analysen 'Klimastatus og -fremskrivning' fra 2021 regner med "en stigning i trafikarbejdet for alle typer køretøjer" mellem 2019 og 2030, og at "den relative stigning i trafikarbejdet vil være størst for personbiler, hvor trafikarbejdet i 2030 forventes at være 23 procent højere end i 2019".

Er det foreneligt med klimalovens målsætninger? Hvad bør politikerne stille op? Hvis Folketinget fastholder målsætningen på 70 procent, skal politikerne i så fald foretage indgreb? Vil det være nok at indføre en bred CO2-afgift – og hvad der skal til, hvis den politiske opbakning til afgiften udebliver?

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00