Stigende tyske dieselpriser øger Danmarks CO2-udledning med 300.000 ton

Et nyt CO2-kvotesystem i Tyskland hæver diesel- og benzinpriserne og vil få flere til at tanke i Danmark. Konsekvensen er øget CO2-udledning på 300.000 ton om året, viser nye beregninger fra Skatteministeriet. Radikale vil have afgiftsforskellen udlignet.

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Da Tyskland ved årsskiftet indførte et nyt kvotesystem på CO2, der blandt andet hæver prisen på diesel- og benzin, blev det med ét mere attraktivt at tanke i Danmark.

Ifølge nye beregninger fra Skatteministeriet betyder højere priser på benzin og diesel i Tyskland, at der alene i år vil blive hældt 128 millioner liter benzin- og diesel mere i tanken i Danmark.

Det har betydning for Danmarks samlede CO2-regnskab, der ifølge nye beregningerne i år står til at blive omkring 300.000 ton tungere som direkte konsekvens af prisstigningerne syd for grænsen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00