Odense-borgmester: Udvid den fynske motorvej og få pengene fem gange igen

DEBAT: Sæt penge af på finansloven til at udvide den fynske motorvej til tre spor syd om Odense. Det vil gavne hele Danmark, og den samfundsøkonomiske gevinst vil være fem gange så høj som investeringen, skriver Peter Rahbæk Juel (S).

Af Peter Rahbæk Juel (S)
Borgmester i Odense Kommune

Motorvejen på Fyn skal udvides til tre spor hele vejen over Fyn. Det vil binde Danmark langt bedre sammen, gavne erhvervslivet og lette køkørslen for titusindvis af pendlere og privatbilister hver dag.

En motorvej med tre spor syd om Odense vil koste 1,8 milliarder kroner, men den samfundsøkonomiske gevinst vil – hold nu fast – være fem gange så høj, har Vejdirektoratet beregnet. Det er da ualmindeligt godt købmandskab med penge fra statskassen.

Desværre er arbejdet med at skabe en sammenhængende fynsk motorvej kun halvt færdigt.

Lad maskinerne fortsætte syd om Odense
Finansieringen til at udvide motorvejen til tre spor i hver retning på Vestfyn er fundet, men det er langtfra nok til at løse problemerne med den massive trængsel, som Danmark oplever på hele den fynske motorvej.

Problemerne bliver først løst, når der også bliver fundet finansiering til at udvide motorvejsstrækningen syd om Odense. Uden den udvidelse er investeringen i det tredje spor på Vestfyn og de lavere priser for at køre over Storebælt tæt på at være spildte kræfter.

Trafikken vil blot sande til syd om Odense i endnu højere grad end nu. Derfor virker det meningsløst, at udvidelsen af den fynske motorvej ikke gælder hele vejen syd om Odense, når trængslen også er massiv på den strækning.

Argumenterne for at lade maskinerne fortsætte og gøre arbejdet færdigt syd om Odense, når udvidelsen af den vestfynske motorvej går i gang, står i kø – præcis som bilisterne gør hver eneste dag. De titusindvis af bilister, der hver dag bruger E20 for at nå deres destinationer på Fyn, Sjælland eller Jylland, er afhængige af, at trafikken over Fyn flyder. Men det gør den langtfra. Og det er et kæmpe tab for hele Danmark.

Hele Danmarks motorvej
Den fynske motorvej er jo ikke kun Fyns motorvej. Den er hele Danmarks motorvej, fordi den binder landet sammen. Den forbinder landet, når det unge kærestepar fra Storkøbenhavn skal besøge den pukkelryggede i Vestjylland. Når vognmanden fra Fyn skal levere varer til både Nordjylland og Nordsjælland. Og når forretningsmanden fra Kolding skal til møde i Roskilde. Derfor gør en stillestående fynsk motorvej ikke kun ondt på Odense, men på hele Danmark.

Allerede nu er der med Vejdirektoratets ord alvorlig trængsel på den fynske motorvej syd om Odense. Trængslen er alvorlig, fordi der på en hverdag kører 70.000 køretøjer, hvilket svarer til en belastningsgrad på 90 procent. Vejdirektoratet forventer, at trængslen ender med at være kritisk allerede i 2019/2020 med en belastningsgrad på 95 procent.

Trængslen stiger blandt andet i forbindelse med takstnedsættelsen på Storebæltsbroen, som vil give 5.000 ekstra daglige ture over broen, hvoraf halvdelen antages at have mål eller udgangspunkt vest for Odense.

Det er simpelthen ikke godt nok, at der ikke bliver taget stilling til at løse de massive trafikale problemer på den fynske motorvej. Problemer, som i fremtiden blot bliver større.

Finansloven kan binde Danmark sammen over Fyn
Jeg kan uden rysten på hænderne sige, at en udvidelse til tre spor syd om Odense er et projekt, der vil give en stor gevinst.

Ifølge Vejdirektoratets beregninger er udvidelsen af den fynske motorvej syd om Odense et af de infrastrukturprojekter med den største samfundsøkonomiske gevinst i forhold til anlægsudgiften. Beregningerne viser, at anlægsudgiften vil være 1,8 milliarder kroner. Den samfundsøkonomiske gevinst er beregnet til 8,6 milliarder kroner. De tal taler deres eget tydelige sprog.

Om lidt går forhandlingerne om finansloven for 2019 for alvor i gang. Regeringen har en unik chance for at binde Danmark bedre sammen over Fyn – hvis den vil.

Forrige artikel Miljøaktivist: Vi har brug for en nødplan på trafikområdet Miljøaktivist: Vi har brug for en nødplan på trafikområdet Næste artikel Taxiråd til politikere: Tilskud kan sætte strøm til taxabranchen Taxiråd til politikere: Tilskud kan sætte strøm til taxabranchen