Debat

Ole Birk: Socialdemokratisk sabotageforsøg mod Kattegatbro

REPLIK: Rasmus Prehns (S) krav om tog på en ny Kattegatforbindelse er en dødsdom for projektet, skriver transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Socialdemokraterne har indtil videre kun kastet med mudder mod dem, som gerne vil realisere visionen om en fast forbindelse over Kattegat, skriver Ole Birk Olesen (LA). 
Socialdemokraterne har indtil videre kun kastet med mudder mod dem, som gerne vil realisere visionen om en fast forbindelse over Kattegat, skriver Ole Birk Olesen (LA). Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Birk Olesen (LA)
Transport-, bygnings- og boligminister

Jeg tror, at danskerne om 15 år vil kunne spare cirka halvanden times transport, når de transporterer sig med bus eller bil mellem Midt- og Nordjylland på den ene side af en ny Kattegatforbindelse og Sjælland og København på den anden side.

Jeg tror, at Folketinget i de kommende år vil træffe de beslutninger, som vil gøre det muligt at bygge den cirka 40 km lange bro eller tunnel. Betalt af brugerne, ikke af statskassen.

Projektet er en så indlysende god idé, at selv Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, på et tidspunkt må overgive sig.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

”Der SKAL tog over Kattegat!” messer Rasmus Prehn, hver gang han bliver spurgt, om Socialdemokraterne kan støtte en forbindelse. Men Rasmus Prehn ved godt, at det ikke er realistisk. 

Ole Birk Olesen (LA)
Transportminister

Hvorfor skulle man dog ikke bygge en Kattegatforbindelse, når den kan gøre så meget godt for Danmark: Give en enorm tidsgevinst for rejsende mellem Vest- og Østdanmark. Aflaste vejene henover Fyn og op gennem Jylland. Skabe sikkerhed for, at der altid vil være en anden vej at komme fra landsdel til landsdel, uanset hvilke ulykker i form af f.eks. alvorlig påsejling, kemikaliebrand eller terrorangreb, der måtte ramme vores højt skattede Storebæltsforbindelse.

Sabotage
Men lige nu, hvor kalenderen stadig viser årstallet 2018, er Rasmus Prehn og dermed Socialdemokraterne på Christiansborg ikke venner af en fast forbindelse over Kattegat.

Hvordan vil Socialdemokraterne så pludselig stampe 40-50 milliarder kroner op af jorden til at få tog over Kattegat?

Ole Birk Olesen (LA)
Transportminister

Man kan kun gisne om hvorfor, og jeg vil ikke begive mig af med at spekulere højlydt. Men jeg må konstatere, at Rasmus Prehn på Socialdemokraternes vegne forsøger at sabotere arbejdet for en Kattegatforbindelse med krav om, at forbindelsen ikke må bygges, hvis der ikke også kan køre tog på den.

Flere undersøgelser har nu vist, at det ikke er realistisk at bygge en kombineret vej- og jernbanebro over Kattegat. Bilisterne kan simpelthen ikke både betale for deres egen del af forbindelsen og for togenes del, sådan som de gør det på Storebælt, Øresund og i den kommende tunnel under Femern.

Det kan bilisterne ikke, fordi en Kattegatforbindelse vil være dobbelt så lang som eksempelvis Storebæltsforbindelsen og dermed også cirka dobbelt så dyr. Hvis hele den pris, også for togene, skal betales af folk i bil, så vælger de fleste den billigere Storebæltsforbindelse i stedet. Så kan Kattegatforbindelsen ikke tjene penge nok til at betale lånene tilbage.

Dødsdom over kattegatforbindelsen
Alligevel kræver Rasmus Prehn tog på Kattegat som en betingelse for at støtte en fast forbindelse. ”Der SKAL tog over Kattegat!” messer Rasmus Prehn, hver gang han bliver spurgt, om Socialdemokraterne kan støtte en forbindelse.

Men Rasmus Prehn ved godt, at det ikke er realistisk. Og han ved derfor også godt, at kravet om tog på Kattegat er en dødsdom for Kattegatforbindelsen.

For hvis bilisterne ikke kan betale hele regningen, så skal man hive de manglende penge op af statskassen. Det er ikke småpenge. I 2015 blev det udregnet til 51 milliarder kroner. I en beregning fra i år med opdaterede trafiktal blev restbeløbet opgjort til 42 milliarder kroner.

De penge er Rasmus Prehn og Socialdemokraterne ikke i nærheden af at have.

Hvor skal pengene komme fra?
I de kommende år har vi en påtrængende opgave med at udvide det danske vejnet, så det passer til nutidens og fremtidens trafik. Folk sidder allerede i dag i kø mange steder på motorvejsnettet. Socialdemokraterne har i deres økonomiske politik 35 milliarder kroner mindre til den opgave, end min regering har.

Det skyldes, at Socialdemokraterne modsat regeringen ikke har 20 milliarder kroner ekstra til infrastrukturinvesteringer i deres 2025-plan, og at Socialdemokraterne modsat regeringen har et cirka 15 milliarder kroner stort hul at fylde i den fond, som skal finansiere deres overbudspolitik for jernbanen.

Hvordan vil Socialdemokraterne så pludselig stampe 40-50 milliarder kroner op af jorden til at få tog over Kattegat?

Svaret er, at det vil de ikke. For det kan de ikke. Men de vil gerne have danskerne til at tro det. Bivirkningen er, at Socialdemokraterne indtil videre kun er med til at kaste med mudder mod os andre, som gerne vil realisere visionen om en fast forbindelse over Kattegat.

Det ville være rigtigt godt med bred opbakning til den fantastiske ambition, som Kattegatforbindelsen er. Indtil videre har Dansk Folkeparti, Venstre, Konservative og Liberal Alliance meldt sig klar. Vi udgør et flertal i Folketinget, men vi vil gerne have flere med.

Vi vil ikke mindst gerne have Socialdemokraterne med. Arbejdet for en realistisk Kattegatforbindelse fortjener ikke at blive saboteret af socialdemokratiske krav om, at der kun må arbejdes for en helt urealistisk Kattegatforbindelse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Birk Olesen

MF (LA), medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
journalist (DJH 1999)

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00