Pendlere: Vi vil ikke skifte togkortet ud med en bilnøgle
Debat: Jernbanen blev forsømt i 00'erne og lider stadig under det. Det er vigtigt fortsat at investere, så pendlerne ikke vælger bilen frem for toget, skriver Michael Randropp, talsmand for Pendlerklubben Kystbanen.
Sofie Kristine Nybo Henriksen
ProjektmedarbejderAf Michael Randropp
Talsmand, Pendlerklubben Kystbanen
I mit første indlæg så vi, hvor skidt det står til for pendlerne i dag, hvilket medfører, at DSB taber markedsandele til privatbilismen.
Mange politikere har i de seneste uger sagt, at der i øjeblikket gives rigtig mange penge til skinnerne i forhold til investeringer i vejnettet, men man skal huske, at det er manglende investering i jernbanenettet fra 00erne, som man nu forsøger at indhente. Så lad nu være med at stikke blår i øjnene på befolkningen ved at sige, at det nu er tid til at bruge de fleste midler på asfalt, da man allerede har investeret massivt i jernbanenettet. Hvis man vil jernbanenettet, må man blive ved med at investere i dette og indhente det forsømte.
Udlicitering af togdriften?
Flere politikere ønsker udbud af togdriften, fordi det vil give besparelser, og andre politikere ønsker at samle DSB og Banedanmark. DSB udliciterer selv rengøring på tog og stationer og har endda udliciteret selv receptionen på sit hovedkontor til ISS - så noget godt må der være ved udlicitering. Set ud fra mine første ni år som talsmand, skal man overveje at adskille DSB’s vedligeholdelse fra selve DSB, da DSB vedligehold ikke fungerer og aldrig har gjort dette. Skal der foretages sammenlægninger, skal Banedanmark lægges sammen med Vejdirektoratet og ikke sammen med DSB. Årsagen er, at Vejdirektoratet kan lave projekter, ofte bliver færdige før tid og holder sig inden for den økonomiske ramme.
Send dit indlæg til [email protected].
DSB's kerneforretning er at køre tog, og det er dét virksomheden skal holde sig til. Skal denne opgave så også udliciteres? Flere politikere mener, at der er store besparelser at hente. Ved alle udliciteringer overvejes nye ideer og eventuelle tillægsydelser, hvilket er til glæde for brugerne. Men skal det udliciteres? Så skal det gøres klogt. Kravet må være, at frekvensen fastholdes, der skal køres tog i hele Danmark, og at vi skal bibeholde vores fælles billetsystem. - For den kollektive trafik skal være brugervenlig og tilgængelig i hele landet.
DSB går nogle svære år i møde
De næste år kommer jernbanen til at lide, da DSB står i en elendig materiel situation og først får nye tog om seks til syv år, samtidig med at Banedanmark har store udfordringer med signalprogrammet. Når man lægger disse to faktorer sammen, ser det helt umuligt ud at nå de fremtidige rettidighedstal, som man har lovet. Det kan meget nemt føre til endnu langsommere tog. Det kan også føre til en sænkning af rettidighedskravet, og da cirka 50 procent af de rejsende i dag er utilfredse med det, de får leveret, kan det medføre en kontrapris. Så skal prisen sænkes. Dette kunne eventuelt gøres via en loyalitets rabat som fx kan være årskort, et kort, hvor man betaler for ti måneder, men får 12 måneder.
Kravet må være, at frekvensen fastholdes, der køres tog i hele Danmark, og at vi skal bibeholde vores fælles billetsystem. For den kollektive trafik skal være brugervenlig og tilgængelig i hele landet
Michael Randropp
Talsmand, Pendlerklubben Kystbanen
Hvis ikke man gør noget for pendlerne nu, mister den kollektive trafik endnu større markedsandel! Så grib ind nu, inden det er for sent, for har man først skiftet togkortet ud med en bilnøgle, er det meget svært at få kunderne tilbage i toget.