Pensionsboss: Glem Kattegatbroen lidt og start med hovedstadens havnetunnel

INTERVIEW: Pensionspenge kan både finansiere ny infrastruktur og offentlige bygninger og samtidig sikre bedre overholdelse af budgetter og tidsplaner. I hvert fald ifølge PensionDanmarks direktør, Torben Möger Pedersen.

Der skulle ikke gå lang tid fra, at drømmen om en ny bro over Kattegat i foråret blev vakt til live igen, og en af Danmarks bugnende pensionskasser igen-igen bød sig til med mulig finansiering til en del af projektet.

Danske pensionskasser har længe fremhævet det som et win-win for både borgere, samfund og deres kunder at lade dem indgå i offentlige-private partnerskaber (OPP) omkring store infrastrukturprojekter og etableringen af offentlige bygninger.

Fremfor at investere de flere tusinde milliarder kroner, danskerne har sparet op gennem de seneste godt 30 år i globale aktier og andre landes OPP-projekter, kunne en del af pengene bruges til at bygge nogle af de veje og broer, som står højt på ikke mindst transportpolitikernes ønskeseddel. Og samtidig sikre pensionskunderne et fornuftigt afkast.

Login

  • Anmeld

    Ivan Lund Pedersen

    Opfordring til pensionskasserne om ikke at støtte etablering af en havnetunnel

    https://noah.dk/nyheder/pensionskasser-opfordres-til-ikke-investere-i-en-havnetunnel

    Pensionskasser opfordres til ikke at investere i en havnetunnel
    NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik sender opfordring til de pensionskasser, som har ytret interesse i at medfinansiere en havnetunnel. Vi opfordrer pensionskasserne til ikke at støtte et projekt, som vil forværre miljøet i København.

    13. marts 2017 · Kl. 10:32
    Nyhed
    Til Sampension, PenSam, PKA, PFA, Lønmodtagernes Dyrtidsfond og Pension Danmark

    NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik har med bekymring hørt om pensionskassens mulige engagement i en evt. Havnetunnel i København.

    Vi har nøje fulgt debatten om et sådant anlæg gennem årtier og var meget tilfredse da Københavns Borgerrepræsentation i 2000 besluttede at droppe alle initiativer vedrørende en havnetunnel. Man konkluderede at den ville skabe flere problemer end den løste.

    Den fornyede debat om emnet bekymrer os meget, idet en havnetunnel ifølge alle de utallige rapporter, der er lavet, vil medvirke til yderligere biltrafik, hvilket er i strid med globale, nationale og lokale målsætninger. I forvejen er København stærkt belastet af biltrafik, hvor der i myldretiden i gennemsnit kun er omkring 1,1 person pr. bil. At skaffe mere plads til trafik med en så ringe udnyttelse af infrastrukturen er ikke rimelig.

    Vi vil derfor opfordre pensionskassen til ikke at kaste penge i et projekt af denne karakter. Vi er klar over at man har interesser i byudvikling på Refshaleøen, men vi synes ikke at denne interesse skal medvirke til at skabe store trafikbelastninger i dele af København og på eksisterende indfaldsveje til København.

    Med venlige hilsener

    Kjeld A. Larsen

    Ivan Lund Pedersen

  • Anmeld

    Ivan Lund Pedersen

    Lad Nordhavnsvejen være den sidste gigantinvestering i store veje. Altså nej til Norhavnstunnel og havnetunnel

    Se henvendelsen til BR med flere:

    https://noah.dk/nyheder/lad-nordhavnsvej-vaere-den-sidste-gigantinvestering-i-store-veje

    Lad Nordhavnsvej være den sidste gigantinvestering i store veje
    Borgerrepræsentationen opfordres til ikke at forlænge vejen til Nordhavn og Amager

    11. december 2017 · Kl. 13:32
    Nyhed
    NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik har i anledning af åbning af Nordhavnsvej søndag den 17. december sendt vedhæftede åbne brev til medlemmerne af Københavns nyvalgte Borgerepræsentation!

    Vi har en indtrængende opfordring til jer: Lad Nordhavnsvej til 2,9 mia. kr. være den sidste gigantinvestering i store trafikgenererende vejanlæg i København.

    Den går fra Helsingørmotorvejen til Strandvænget. Den er kun 1,95 km. lang (deraf 920 meter i tunnel), men den har kostet 2,9 mia. kr. Til sammenligning er der på 10 år kun brugt 1 mia. på alle cykeltiltag i hele Københavns Kommune.
    Bygning af tunnelen under Kystbanen og S-banen ved Svanemøllen har tilmed givet togtrafikken store problemer, idet Kystbanen og S-togslinierne nordpå på skift var helt lukkede i månedsvis med frafald af passagerer til følge.

    Nu åbner vejen og den vil gøre det endnu mere attraktivt at anvende bil fra nord i stedet for den kollektive trafik. Nordhavnsvejen vil derfor trække endnu flere passagerer væk fra den kollektive trafik og ud i bilerne, ikke just hvad København har brug for.