Pensionsboss: Glem Kattegatbroen lidt og start med hovedstadens havnetunnel

INTERVIEW: Pensionspenge kan både finansiere ny infrastruktur og offentlige bygninger og samtidig sikre bedre overholdelse af budgetter og tidsplaner. I hvert fald ifølge PensionDanmarks direktør, Torben Möger Pedersen.

PensionDanmarks direktør, Torben Möger Pedersen, forstår ikke den politiske modstand mod OPP i Danmark.
PensionDanmarks direktør, Torben Möger Pedersen, forstår ikke den politiske modstand mod OPP i Danmark.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Der skulle ikke gå lang tid fra, at drømmen om en ny bro over Kattegat i foråret blev vakt til live igen, og en af Danmarks bugnende pensionskasser igen-igen bød sig til med mulig finansiering til en del af projektet.

Danske pensionskasser har længe fremhævet det som et win-win for både borgere, samfund og deres kunder at lade dem indgå i offentlige-private partnerskaber (OPP) omkring store infrastrukturprojekter og etableringen af offentlige bygninger.

Fremfor at investere de flere tusinde milliarder kroner, danskerne har sparet op gennem de seneste godt 30 år i globale aktier og andre landes OPP-projekter, kunne en del af pengene bruges til at bygge nogle af de veje og broer, som står højt på ikke mindst transportpolitikernes ønskeseddel. Og samtidig sikre pensionskunderne et fornuftigt afkast.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00