Radikale: Drop registreringsafgiften, og beskat efter klimabelastning

DEBAT: Det haster med at få elbiler på vejene. Radikale foreslår derfor en afgiftsfritagelse på den korte bane og en ny afgiftsmodel på længere sigt. Derudover skal det offentlige køre på el i 2020, skriver Andreas Steenberg (R).

Af Andreas Steenberg (R)
MF og transportordfører

Uret tikker, når det gælder spørgsmålet om at få flere elbiler på vejene. For de biler, der bliver solgt i morgen, kommer også til at køre på vejene i 2030.

Men skal vi lykkes med vores ambitiøse mål om at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent, er det fuldstændigt afgørende, at transportsektoren skifter gear i den grønne omstilling og kommer op i fart.

Den tidligere regerings kulsorte politik gjorde det stik modsatte. Det blev billigere at købe en bil. Altså en benzin- og dieselbil, der nu drøner rundt på de danske veje i de kommende 12-15 år, før vi kan gøre os forhåbninger om, at ejerne skifter dem ud med en elbil. Det kan vi takke V, DF, LA og K for.

Et usikkert marked
Derfor haster det mere end almindeligt meget at finde en løsning på det store spørgsmål om elbilerne. For I Radikale Venstres optik hersker der ingen tvivl om, at elbiler er den rette løsning på transportsektorens klimaudfordring. Derfor vil vi have én million elbiler på vejene i 2030.

De mange sidste øjebliks-udskydelser af afgiftsstigninger på grønne biler har desværre gjort det danske elbilmarked usikkert for både forbrugerne og forhandlerne.

Hvis vi skal sikre, at forhandlerne tør bestille ny elbilmodeller hjem, og at forbrugerne vælger en elbil allerede næste gang, de skal have ny bil, så bør vi starte med at sikre afgiftsfritagelsen mere end et år fremad.

Vi foreslår derfor, at vi allerede nu aftaler, at elbiler som udgangspunkt er afgiftsfritagede indtil 2025 – eller til vi indgår en ny grøn afgiftsmodel for bilafgifter.

Mens vi venter på Eldrup-kommissionens anbefalinger, er Radikale Venstres forslag klart: Drop den gamle registreringsafgift, og beskat biler efter deres CO2-belastning.

Men vi kan også tage skridt nu og her for at komme op i fart.

Det offentlige skal køre på el
Nogle af de biler, der bliver slidt hurtigst, er nemlig taxaer og offentlige køretøjer såsom busser, skraldebiler og biler i hjemmeplejen. Mange kan allerede i dag udskiftes til elbiler uden meromkostninger, når man tager højde for levetidsomkostningerne.

Men det kan være dyrt for kommunerne nu og her, og derfor foreslår vi at bruge 200 millioner kroner i 2020 for at få flere offentlige køretøjer over på el. Samtidig vil vi stille krav om, at alle nye taxalicenser fra 2021 kun skal gives til grønne biler.

For der er ingen tvivl. Elbiler er vejen frem mod et grønnere Danmark.

Forrige artikel V: Regeringens politik lugter af varm luft og bilos V: Regeringens politik lugter af varm luft og bilos Næste artikel Dansk Erhverv: El er endnu ikke en reel løsning for erhvervskørslen Dansk Erhverv: El er endnu ikke en reel løsning for erhvervskørslen
Anders Eldrup om elbilskommissionen: Vi har ikke fundet de vises sten endnu

Anders Eldrup om elbilskommissionen: Vi har ikke fundet de vises sten endnu

INTERVIEW: Det er en "meget krævende opgave", som den tidligere regering har sat elbilskommissionen på, siger formand Anders Eldrup, der efter et lille års arbejde endnu ikke har fundet en løsning. Man kan ikke bare lige slå en streg over 50 milliarder kroner af statens indtægter, siger han.