Finanslovens trecifrede millionbeløb til tung transport er langt fra nok, mener lobbyer

Staten skal støtte omstillingen af den tunge vejtransport med 100 millioner kroner årligt over de næste tre år, mener regeringen. Men det er ikke nok, lyder det fra både DI Transport og Dansk Erhverv. Grønt råd har flere konkrete anbefalinger til, hvordan pengene skal bruges. 

Regeringen vil i 2024 til 2026 afsætte 100 millioner kroner til omstilling af den tunge vejtransport. 
Regeringen vil i 2024 til 2026 afsætte 100 millioner kroner til omstilling af den tunge vejtransport. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

For at understøtte vognmandserhvervets grønne omstilling vil regeringen frem til 2026 hvert år afsætte 100 millioner kroner til branchen.

Det sker, efter at SVM-regeringen i foråret indførte den kilometerbaserede vejafgift, der gør det dyrere at køre lastbil. 

Men beløbet er ikke nok til at imødegå branchens udfordringer med at skifte fra sorte til grønne lastbiler, lyder reaktionen fra erhvervsorganisationerne Dansk Erhverv og DI Transport. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00