Regeringens elbil-redning får høvl fra højre og venstre

ELBILER: Regeringen foreslår afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler forlænget med et år. Pengene skal findes på næste års finanslov. Det møder modstand fra Venstre, DF og SF. Enhedslisten er klar til at støtte, men branchen efterspørger bredt forlig.

Efter en lang fødsel kunne skatteminister Benny Engelbrecht (S) onsdag aften meddele, at regeringen ønsker at forlænge afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler.

Men på begge politiske fløje vender man tommelfingeren nedad.

"Vi vil ikke være med til at bruge penge, der ikke er fundet finansiering for. Det er dybt økonomisk uansvarligt. Det er ikke nogen løsning, som regeringen er kommet med," siger Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen.

Reaktionen kommer, efter skatteministeren har meddelt, at regeringen vil søge tilslutning til at forlænge afgiftsfritagelsen med et år. Argumentet er, at der så fremadrettet er arbejdsro til at finde en mere stabil løsning for el- og brintbiler.

"Fra regeringens side er vi interesserede i, at den danske bilpark vedbliver at være en af verdens grønneste. Det gør vi ved at sikre afgiftsfratagelsen af el- og brintbiler godt og vel halvandet år mere. Derefter ser jeg frem til, at vi har en fornuftig fremtidssikret afgiftsmodel på plads," siger skatteminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse.

Tyndt og uforpligtende
Modviljen fra partierne i Folketinget handler ikke om, at man er imod afgiftsfritagelsen. Problemet er, at regeringen vil finde de 550 millioner kroner, som tiltaget koster, på finansloven for næste år. Det er at skubbe en regning foran sig, mener Venstre.

SF kan heller ikke støtte forslaget på grund af manglende finansiering.

"Det er en billig og totalt uforpligtende omgang fra regeringens side. Regeringen har lovet en reform af bilafgifterne, og vi vil have, at regeringen opfylder regeringsgrundlaget," siger SF's skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen.

I Dansk Folkeparti vil man gerne være med til at se på en afgiftsfritagelse. Men partiet kommer heller ikke til at bakke op uden en konkret finansiering, lyder det fra skatteordfører Dennis Flydtkjær.

"Det er tyndt, at man bare henviser til en finanslov for 2016. Man vil gerne give gaven, men man vil ikke pege på, hvem der skal betale for det. 550 millioner kroner er trods alt mange penge," siger han.

Elbilbranche vil have bredt forlig
Dermed er udsigterne til et bredt forlig - eller et forlig i det hele taget - ikke umiddelbart særligt gode. Det er ellers netop, hvad Dansk Elbil Alliance efterspørger.

"Det her er ikke den afklaring, som jeg havde håbet på. Men får vi en bred aftale, er det et vigtigt signal til markedet. 2014 blev et godt år for elbilerne, og med bred politisk opbakning til en forlængelse af afgiftsfritagelsen kan 2015 blive endnu bedre," siger branchechef Lærke Flader i en pressemeddelelse.

Enhedslisten tager positivt mod forslaget, selvom partiet hellere havde set, at fritagelsen var forlænget med fire år.

"Det er både godt og vigtigt, at regeringen nu har taget sig sammen, så vi kan sikre fortsat positiv udvikling af den grønne transport, som har været en mærkesag for Enhedslisten," siger transportordfører Henning Hyllested i en pressemeddelelse.

I forhold til reformen af bilafgifterne fra regeringsgrundlaget er meldingen fra Skatteministeriet fortsat, at man arbejder på sagen.

Forrige artikel Nye biler skal selv kunne ringe 112 Nye biler skal selv kunne ringe 112 Næste artikel Regeringen aflyser reform af bilafgifterne Regeringen aflyser reform af bilafgifterne
Banedanmark er storforbruger af Roundup

Banedanmark er storforbruger af Roundup

JERNBANE: Banedanmark er en af landets største forbrugere af den omdiskuterede sprøjtegift Roundup, og trods udsigt til et muligt forbud er brugen ikke faldet i en årrække. Støttepartier kræver handling fra minister.