Regeringspartier: Milliardinvestering i kollektiv trafik før betalingsring

TRÆNGSEL: Regeringspartier forsøger at låne sig til en milliardinvestering i den kollektive trafik, inden betalingsringen etableres. Talsmand for de kritiske omegnsborgmestre glæder sig. EL vil bruge midler til at sænke billetpriserne.
Regeringspartierne håber på at kunne låne midler i milliardklassen til blandt andet at forbedre busdriften, inden betalingsringen står klar.
Regeringspartierne håber på at kunne låne midler i milliardklassen til blandt andet at forbedre busdriften, inden betalingsringen står klar.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Regeringspartierne satser på at kunne låne sig til en milliardinvestering i kollektiv trafik, inden betalingsringen står klar. En investeringsplan, til hvad fremtidigt betalingsringsprovenu skal bruges til, er også på tegnebrættet.

"Vi arbejder lige nu på at låne penge til en milliardinvestering, så vi kan lave nogle virkelig solide investeringer," siger Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn, der vil tro, at beløbet ender mellem en og halvanden milliard kroner.

Også Radikales trafikordfører satser på et lån i milliardklassen:

"Det skal gerne ende ud i en milliardinvestering, men hvor mange milliarder vi ender med at kunne låne, ved jeg ikke endnu," siger Andreas Steenberg.

Det er meget positivt, at regeringen er ved at finde penge til lave en ordentlig investering, før ringen kommer. Næste skridt må være, at vi samles omkring Kommuneforum og får talt os til rette om, hvad der skal til. Og dér vil en milliard række langt.

Erik Nielsen
Rødovre Kommunes borgmester (S)

Idéen om at låne sig til flere investeringer i kollektiv trafik blev allerede luftet i sidste uge. Men nu sætter regeringspartierne således tal på, hvad man håber at kunne indbringe til investeringer.

I sidste uge meddelte regeringspartierne, at man arbejder på at få Sund & Bælt, der blandt andet driver Storebæltsbroen, til at stå for driften af betalingsringen. Det betyder, at selskabet kan låne midler, som kan betales tilbage via fremtidige indtægter fra ringen.

Investeringer på 'et helt andet niveau'
I forbindelse med finansloven for 2012 afsatte regeringen desuden en såkaldt trængselspulje på 800 millioner kroner, der skal bruges på at etablere ringen samt forbedre den kollektive trafik.

"Så den kollektive trafik bliver løftet inden ringen etableres under alle omstændigheder, men det kan være, at vi kan bringe det op til et helt andet niveau," siger Rasmus Prehn.

Det er stadig usikkert, hvor de nye midler konkret skal ende henne. Ifølge ordføreren drejer det sig hovedsagligt om at sikre flere investeringer i den kollektive trafik, men der bliver også set på mulige vejinvesteringer.

"Vi er lige nu meget optaget af, hvilke investeringer i den kollektive trafik, som vi kan foretage. Men det bliver selvfølgelig med fokus på at skaffe flere siddepladser i togene, flere busser og parkeringsanlæg," siger Rasmus Prehn.

Investeringsplan skal følge med
Sideløbende arbejder regeringspartierne også med en idé om at lave en plan for, hvordan fremtidige indtægter fra betalingsringen skal bruges. På den måde kan borgerne helt konkret se, hvad de får for pengene:

"Tanken er, at når vi laver trængselsringen, så skal det ledsages af en investeringsplan. Noget vil være klart, inden vi går i gang, men der kommer også projekter i 2015, 2016, 2017 og så videre. Og dér vil vi have lavet en klar plan for, hvad vi vil med midlerne fra ringen," siger Rasmus Prehn.

Han peger på, at det kan blive op til en 15-årig investeringsplan, hvor han forventer, at de berørte kommuner - herunder omegnskommunerne - skal involveres.

"På den måde får kommunerne ejerskab i forhold til investeringerne, selvom noget af det vil blive bestemt fra Christiansborg," siger Rasmus Prehn.

Omegnsborgmester er positiv
Rødovre Kommunes borgmester, Erik Nielsen (S), der er talsmand for 15 kritiske omegnskommuner, glæder sig over, at regeringen forsøger at finde investeringer i milliardklassen. De 800 millioner kroner i trængselspuljen, som også skal bruges til selve etableringen af ringen, tilfredsstiller ikke borgmesteren.

"Hvis der bliver tale om en ekstra milliard til investeringer i hovedstadsområdet, så mener jeg, at det bør være nok til en startpakke," siger Erik Nielsen og understreger, at han ikke er sikker på, at alle 15 borgmestre deler hans holdning.

Han påpeger, at det hele tiden har været et meget centralt krav, at der sikres solide investeringer, inden betalingsringen bliver indført.

Hvis regeringen tænker sig godt om og sikrer de rigtige investeringer, er Erik Nielsen således klar til at bakke op om betalingsringen. Det kræver først og fremmest, at alle berørte kommuner inddrages, så forbedringerne ikke kun sker inden for Københavns Kommune.

"Det er meget positivt, at regeringen er ved at finde penge til lave en ordentlig investering, før ringen kommer. Næste skridt må være, at vi samles omkring Kommuneforum og får talt os til rette, om hvad der skal til. Og dér vil en milliard række langt," siger han.

R: Bryder ikke med forsigtighedsprincip
I de sidste dage af valgkampen proklamerede de nuværende regeringspartier, at man med en mulig magtovertagelse vil indføre et forsigtighedsprincip, hvor penge skal i kassen, før de kan bruges.

Men at man nu ønsker at låne til udbygning af den kollektive trafik er ikke udtryk for et brud med princippet, lyder det fra Radikale.

"Den store forskel er, at det ikke er den danske stat, der optager lånet, men at det er selskabet, der gør det. Derfor kommer vi ikke i problemer i forhold til EU. Det hører ikke til under statens gæld, og det er sådan set hele finten," siger Andreas Steenberg.

Uenighed om billigere billetter
Blandt de fire partier i rød blok, som lige nu er positivt stemt over for betalingsringen, er der imidlertid intern uenighed om, hvad de ekstra penge skal bruges til. Radikale vil således kun bruge dem til forbedringer, da partiet mener, at det er mest effektivt for at få folk til at benytte den kollektive trafik.

"COWI har netop lavet en stor analyse af, hvad der skal til for at få folk til at tage toget. Og der er altså mange andre ting end billetpriserne, der virker. Det handler mere om, hvor hurtigt man kan komme frem, om toget kommer til tiden, og om man kan sidde ned," siger Andreas Steenberg.

Enhedslisten er enig i, at kvaliteten har stor betydning, men partiet mener ikke, at man skal se bort fra at sikre billige billetter med lånte penge.

"Det skal være både og. For den kollektive trafik skal altså også blive billigere. Det er et klart krav fra os, at der skal forekomme en nedsættelse af taksterne, inden betalingsringen står klar," siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00