Regeringspartier splittet om spritkørsel

ALKOHOL: Radikale vil have grænsen for spirituskørsel ned på 0,2, men Socialdemokraterne siger nej. Enhedslisten vil indføre nultolerance.
Radikale og Enhedslisten vil have grænsen for spirituskørsel ned.
Radikale og Enhedslisten vil have grænsen for spirituskørsel ned.Foto: Colourbox.dk
Hjalte T. H. Kragesteen

Det er en hård kerne, der bryder grænsen, og det vil de gøre uanset hvad. Det er dem, man bør gå efter, frem for at ramme helt almindelige danskere, der har et fornuftigt forhold til alkohol.

Rasmus Prehn (S)
Trafikordfører

Der er ikke enighed blandt regeringspartierne om Færdselssikkerhedskommissionens forslag om at sænke grænsen for spirituskørsel. Mens Socialdemokraterne ikke vil være med til at sænke grænsen, så er Radikale klar:

”Jeg tager imod det her forslag med glæde. Det er noget, de Radikale helt klart vil bakke op om,” siger retsordfører Jeppe Mikkelsen, der også er medlem af kommissionen.

Mandag præsenterede Færdselssikkerhedskommissionen sit idékatalog til en national handlingsplan frem mod 2020. Her lyder et af forslagene, at Danmark følger det svenske eksempel om at sænke grænsen for spritkørsel. I handleplanen fremgår det, at spritkørsel er medvirkende årsag til 25 procent af alle dødsulykker i trafikken, og derfor anbefaler man at sænke grænsen fra 0,5 til 0,2 promille. En sænkning vil ifølge kommissionen eliminere tvivl hos føreren om, hvorvidt man vil kunne køre bil eller ej. Og derudover vil det sende et signal om, at kørsel med spiritus i blodet er uacceptabelt.

Det er Radikale helt enig i: 

”Spritkørsel er meget alvorligt, og vi ved, at selv små promiller kan påvirke køreevnerne negativt. Derfor vil det her sende et stærkt signal om, at det ikke er okay at drikke og køre bil,” siger Jeppe Mikkelsen og forsætter:

”Bare én enkelt øl nedsætter evnerne til at køre bil, også selv om man ikke umiddelbart føler sig fuld.”

Rammer fornuftige danskere
Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn ser dog anderledes på det. Han mener, at det er et stort indgreb i den personlige frihed, som heller ikke rammer den gruppe, som for alvor har problemer.

”Det er en hård kerne, der bryder grænsen, og det vil de gøre uanset hvad. Det er dem, man bør gå efter, frem for at ramme helt almindelige danskere, der har et fornuftigt forhold til alkohol,” siger Rasmus Prehn.

Han mener, at der skal være plads til, at man kan nyde en enkelt øl i sommerhuset for dernæst at kunne køre en tur på genbrugspladsen.

”Jeg skal have rigtigt gode argumenter for, at jeg vil stramme op på det. Men jeg er selvfølgelig villig til at diskutere det, hvis der ligger god dokumentation for, at det redder menneskeliv,” siger han.

EL: Ned på 0,0
Enhedslisten bakker derimod op om at sænke grænsen. Partiets trafikordfører Henning Hyllested vil endda gå skridtet længere med en grænse på 0,0.

”Den skal helt ned. For på den måde er der ikke noget at tage fejl af, når man skal ud at køre bil. Men 0,2 er da et fremskridt, som vi kan støtte,” siger Henning Hyllested.

Han betegner spritkørsel som et kæmpe problem, hvor der er brug for at gøre det helt enkelt, at alkohol og bilkørsel slet ikke skal høre sammen.

”Vi skal af med den tilgang, jeg hører indimellem. Hvor folk sidder og vurderer, hvornår de kan tillade sig at køre, efter de har nappet en øl mere. Men med 0,0 er man ovre den diskussion,” siger Henning Hyllested.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jeppe Mikkelsen

Fhv. MF (R), konsulent
BA.scient.pol. (Aarhus Uni. 2005)

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00