3F til ITD: I fortsætter dobbeltspil om transportregler

REPLIK: De siger, de ønsker ordnede forhold på transportområdet, men angriber alligevel en god aftale om chaufførløn. Et gammelkendt dobbeltspil fra ITD's side, mener 3F Transport.

Af Jan Villadsen
Formand, 3F Transport

Jeg har opgivet at holde styr på, hvor mange debatindlæg, dyre avisannoncer og pressemeddelelser med protester vognmandsorganisationen ITD fra Padborg har udgivet de senere år. Alt sammen i ITD's kamp for at undgå strammere regler, mere kontrol og lige konkurrence på vejene. Senest via lovkravet om dansk lønniveau til alle chauffører, der kører på danske veje.

Til gengæld viser det seneste indlæg på Altinget alt om, hvilket dobbeltspil ITD kører over for politikere, vognmænd og chauffører.

ITD skriver, at ITD er enig i, at der skal sikres danske løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der kører cabotagekørsel og kombineret transport i Danmark. Men hvis ITD virkelig mente det, burde ITD have sat punktum og skrevet tak til de 171 politikere i Folketinget, der er enige om at sikre netop dette.

Men nej. ITD kører i stedet endnu en gang ud på vejene med påstande om, at de nye regler, der pålægger udenlandske vognmænd at betale deres chauffører dansk løn under transporter i Danmark, er i strid med EU-retten. Det er et gammelkendt ITD-trick. Fordrejninger, klager og trusler om retssager dukker op, hver gang ITD ikke får sin vilje.

Småt med samarbejdsvillighed
I 2013 strammede Danmark reglerne og hævede bøderne for ulovlig cabotagekørsel. Det fik ITD til at klage til EU-Domstolen og erklære de danske regler i strid med EU-retten. ITD fik held med at få rejst en sag, men i 2017 blev Danmark naturligvis pure frikendt.

I 2017 præsenterede EU-Kommissionen sit udspil til en vejpakke med nye EU-regler for transport. I de efterfølgende forhandlinger blev der enighed om nye regler for aflønning af internationale chauffører. Regler, der bygger på et forslag fra 3F Transport, og som blev stemt igennem af en bred koalition i EU's Ministerråd og Europa-Parlamentet.

Gennem forløbet påstod ITD, at udspillet var i strid med EU-traktaten. Samtidig etablerede ITD en modstandsalliance med over 40 transportorganisationer fra især Østeuropa. Men nu, hvor vejpakken er på plads, er ITD pludselige glad for, at der bliver klarhed om reglerne.   

I 2018 afslørede Fagbladet 3F sagen om groft misbrug af 200 filippinske chauffører på ITD's daværende medlemsvirksomhed Kurt Beier Transport A/S. Sagen førte til, at VLAK-regeringen bad arbejdsmarkedets parter om forslag til regler, der kan bremse social dumping på vejene. ITD sad med ved bordet.

Men ITD har kun kunnet sige nej til udvalgets arbejde og forslag. ITD har ikke selv lavet et forslag, men klager i stedet over, at der ikke har været tid nok til arbejdet, der stod på i over et år og bakkes op på Christiansborg.

Trumpsk retorik
Tilbage til ITD's advarsler om EU-klager: Jeg håber sandelig ikke, at ITD endnu en gang har tænkt sig at klage til EU i forsøget på at fremprovokere en sag mod Danmark. Det spildte vi meget tid på i den retssag om cabotage, Danmark endte med at vinde.

Helt ligesom det danske transportministerium måtte bruge tid, penge og kræfter, da ITD i 2012 lagde sag an mod staten, da den danske godslov blev tilføjet en række regler om krav til og kontrol af danske vognmænd.

Også dengang var målet med de nye regler lige konkurrence. Men ITD anlagde sag og brugte ord som "statskommunisme" om de nye regler. I 2018 opgav ITD at føre retssagen til ende. 

Det er et trist dobbeltspil, ITD spiller. Det er store ressourcer, ITD har brugt på at undgå regler for fair transport, imens ITD påstår, at man går ind for ordnede forhold garneret med en nærmest Trump-agtig retorik med trusler om retssager, dobbelttydige fake news og angreb på de mange politikere, der ikke følger ITD's syn på transportbranchen.

Dog er der endnu et stykke vej til de over 10.000 falske eller misvisende påstande, Trump ifølge Washington Post har fremsagt og tweetet i løbet af sin præsidentperiode, og heldigvis virkede ITD's store pengetank, en stor mængde dyre annoncer i dagspressen, lobbykontor i Bruxelles og en østeuropæisk alliance ikke efter hensigten. Hverken i EU eller Danmark.

Bare for en god ordens skyld. Danmark er ikke det eneste land, der kræver dansk løn til alle, der kører national kørsel. Tyskland, Frankrig, Italien, Østrig, Norge og senest Holland har indført lignende regler.

Men landene har forskellige arbejdsmarkeder. Derfor er reglerne ikke helt ens. Pointen er, at man stiller alle lige. Helt som EU's traktater kræver. Det burde netop ITD jo vide.

Forrige artikel ITD: Regeringens model for chaufførløn er uforenelig med EU-reglerne ITD: Regeringens model for chaufførløn er uforenelig med EU-reglerne Næste artikel Cowi: Dele-mobilitet og tilgængelighed skal prioriteres i infrastrukturaftale Cowi: Dele-mobilitet og tilgængelighed skal prioriteres i infrastrukturaftale
Regeringen indfører krav om mundbind i Aarhus

Regeringen indfører krav om mundbind i Aarhus

CORONASMITTE: Der indføres nu et krav om at bære mundbind i al offentlig transport i landets andenstørste by. Derudover opfordres aarhusianerne blandt andet at arbejde hjemmefra.