SF før grønne forhandlinger: Vi vil ikke bruge pengene på Storebælt-rabat

ENERGIFORLIG: SF prioriterer flere ladestandere og færre offentlige fossilbiler op til forhandlingerne om den grønne transportpulje. Hos V er man åben for en Storebælt-rabat, men ser helst, at der kastes fokus på den tunge transport.

SF's klima- og energiordfører, Signe Munk, tvivler på, at det ville have en betydelig klimaeffekt at give elbiler en særlig rabat over Storebælt.
SF's klima- og energiordfører, Signe Munk, tvivler på, at det ville have en betydelig klimaeffekt at give elbiler en særlig rabat over Storebælt.Foto: Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Vi går ikke efter, at man nu ikke må flyve eller køre mere. Vi har brug for at transportere os, hvis vi vil være et velstående samfund med høj velfærd.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører

Hvis transporten virkelig skal lykkes med den grønne omstilling, er det langt vigtigere at investere i flere ladestandere end at gøre det billigere for elbiler at køre over Storebælt.

Sådan lyder det fra SF’s klima- og energiordfører, Signe Munk, op til forhandlingerne om den grønne pulje fra energiaftalen. Både Radikale og Venstre har ellers sammen luftet idéen om at indføre sådan en rabat. Men det mener SF ikke er den rette vej at gå.

”Jeg er ikke umiddelbart tilhænger af, at vi giver en Storebælt-rabat til elbiler. Vi har svært ved at se, hvad effekten ville være. Der mener vi, at det er klogere at bruge pengene på ladestandere, elbiler i det offentlige og færgedrift,” siger hun.

Dokumentation

Det står der i energiaftalen fra 2018 om den grønne pulje til transport:

"Parterne er enige om at afsætte en pulje på 100 mio. kr. årligt i perioden 2020-2024 med henblik på at understøtte grønne løsninger i transportsektoren. Puljen udmøntes af parterne i efteråret 2018 på baggrund af et oplæg fra regeringen med afsæt i at fremme grøn mobilitet og transport i bred forstand, herunder både kollektiv og individuel tranport til lands og kollektiv transport til havs."

Kilde: Energiaftalen 2018


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00