SF: Drop berøringsangsten og gør bilparken grøn

DEBAT: Man bliver ikke populær af at gå ind i klimadebatter om danskernes biler. Men politikerne er nødt til at regulere bilsalget, hvis vi skal gøre en forskel inden 2030, skriver Signe Munk (SF).

Af Signe Munk (SF)
Energi- og klimaordfører

Bliver man populær hos danskerne ved at sige, at de biler, de kender og er trygge ved, skal tages af markedet? Nej, vel.

Det er da utrygt for helt almindelige mennesker at få at vide, at om få år kan du ikke længere købe en diesel- eller benzinbil. Du skal købe en elbil i stedet.

Klare mål for bilerne
For lige nu er mange elbiler jo stadig ret dyre. Særligt dem der konkurrerer med de mindre biler, som flest danskere har råd til. Og vi mangler stadig ladestandere rigtig mange steder for at dække hele landet bedre.

Måske er det den modtagelse, der får mange politikere til at trække følehornene til sig og sige så lidt som muligt konkret om, hvordan de vil løse problemerne med den massive udledning af CO2 på vejene.

For helt ærligt, der er ikke kommet mange bud på, hvordan vi kommer i mål.

Det er særligt frustrerende, at regeringen putter sig, når det gælder håndfaste mål for personbilerne.

Socialdemokratiet har ikke sat tal på, hvor mange elbiler de vil have på vejene i 2030. Og de har sagt, at de først vil stoppe for salg af nye diesel- og benzin-biler i 2030.

Undskyld mig, men det hjælper jo ikke en fis, når vi har et fælles mål om at reducere vores CO2-udledningen med 70 procent i 2030. Det er simpelthen for sent.

Handling nu
Vi skal gøre noget ambitiøst nu og her, hvis vi skal have en jordisk chance for at gøre en stor forskel inden 2030.

Der er absolut intet, der tyder på at danskernes bilpark bliver klimavenlig af sig selv. Laver man et fastfrosset billede af bilerne uden nye politiske tiltag, så er forventningen, at blot 11 procent af alle biler vil være el eller hybridbiler i 2030.

Og det er jo på ingen måde nok til at nå vores mål.

Derfor er der et kæmpe behov for at klimaregulere bilsalget i Danmark.

Men selvom tiden går, og der er masser at tage fat på, bevæger klimapolitikken på bilområdet sig stadig i sneglefart.

Det er klart, at vi ikke bare kan lave om på bilafgifter, lave en plan for ladestandere og sikre en model for at udfase diesel og benzinbiler med et fingerknips.

Men desværre fylder berøringsangsten alt for meget, når det kommer til klimapolitik for transporten. 

Alt for mange politiske partier lader til at gemme sig bag angsten for at konfrontere danskerne med behovet for at ændre bilvaner. Det duer ikke.

Kom ud af busken og giv klar besked om de forandringer, vi står overfor.

Udfasning af diesel- og benzinbiler 
Bilerne skal blive grønnere, selvom det er et ømt punkt, fordi danskernes biler er et kært eje for mange og en stor del af hverdagens logistik i rigtig mange familier.

Det skal vi tage alvorligt, og vi skal vise, hvordan vi når vores klimamål, samtidig med at vi tager hensyn til, at alle ikke bare kan købe en splinterny elbil med det samme, og at ladestanderne ikke er udbredte nok endnu.

I SF vil vi kombinere bilafgifterne og regulering af bilsalget for at komme i mål med flere elbiler og mindre udledning fra fossilbilerne.

Derfor har vi foreslået en trinvis udfasning af salget af nye diesel- og benzinbiler fra 2022.

Vi vil starte med de biler, som kører under 20 kilometer på en liter diesel eller benzin. Det skal selvsagt kombineres med en grøn omlægning af bilafgifterne.

Det lyder måske lidt teknisk. Men forslaget sikrer, at de mest brændstoføkonomiske biler stadig kan købes hos forhandleren de første år, selvom de kører på benzin eller diesel.

Det er ofte de mindre biler, som flest har råd til at købe. Og det er faktisk ved de mindre biler, at prisforskellen på en elbil og en diesel eller benzinbil er relativt størst.

Til gengæld skal de store og mest klimaskadelige nye biler ikke kunne købes længere. Der må forbrugerne vælge en elbil i stedet.

Både gulerod og pisk
Forslaget har fået både ros og kritik. Men når en række særligt borgerlige partier og kommentatorer har haglet det ned, så har der ikke været mange ord om, hvad vi så skal gøre.

Det synes jeg at kritikerne skylder. Kom nu på banen og sig, hvordan I så mener, vi kommer i mål.

Modargumentet er ofte, at den grønne omstilling af bilparken skal ske med ”gulerod” og ikke ”pisk”.

Men ser man på elbilerne i dag, så er der jo i høj grad ”gulerødder” til elbilkøberne.

Ingen registreringsafgift op til 400.000 kroner, billigere kørselsudgifter, billigere mekanikerregninger og bedre parkeringsmuligheder i mange byer.

Men det er desværre ikke nok. 

Regulering er et nødvendigt onde
Der skal også regulering til for begrænse salget af de store brændstofsyndere, som danskerne stadig køber fra helt ny, og som vil være på vejene de næste 15 år.

Altså indtil længe efter vi burde være i mål med vores klimamålsætning. Det hænger ikke sammen. Klimaet vinder først, når vi får færre fossilbiler på vejene.

Man bliver ikke nødvendigvis populær af at gå ind i klimadebatter om danskernes biler.

Men klimakrisen kræver, at flere politikere dropper berøringsangsten og giver deres bud på, hvordan vi kommer i mål.

Forrige artikel Elbil-alliance: Lave afgifter er katalysator for danskernes køb af elbiler Elbil-alliance: Lave afgifter er katalysator for danskernes køb af elbiler Næste artikel Biogas Danmark: Forudsætningerne for aftale om biobrændstoffer er væk Biogas Danmark: Forudsætningerne for aftale om biobrændstoffer er væk