Sikre Veje: 183 gode grunde til at øge trafiksikkerheden

DEBAT: Selvom færre i dag omkommer i trafikken, så blev der stadig dræbt 183 mennesker på de danske veje i 2017. Og det er 183 for mange, skriver Michael Stisen.

Af Michael Stisen
Formand for Sikre Veje

For nylig meddelte Vejdirektoratet, at de foreløbige ulykkestal viser, at der i 2017 blev dræbt 183, og at 3.097 kom til skade i trafikken.

Ulykkestallene viste også, at vi ikke har set et egentligt fald i antallet af dræbte i trafikken siden 2012 (se figuren). Vi i Sikre Veje synes ikke, at der er ret meget positivt at sige om udviklingen i hverken antallet af trafikdræbte eller tilskadekomne i trafikken.

 

183 for mange
Ethvert dødsfald og enhver tilskadekomst burde begrædes. Faktum er, at der døde 183 for mange, og der kom 3.097 for mange til skade i 2017. Punktum.

Derfor opfordrer vi til at fortsætte kampagnen mod uopmærksomhed kørsel, ‘Kør bil, når du kører bil’, vedvarende og konsekvent.

Hvis ikke, så bliver effekten som de to primære årsager til ulykker - spirituskørsel og for høj hastighed - stadig ved at være væsentlige årsager til ulykker i mange år.

I det hele taget er konsekvens og massiv indsats vigtig.

Vi synes, at eksemplet med dobbelt bøde og klip i kørekortet ved for høj hastighed ved vejarbejder har hjulpet – men bare ikke nok, for indsatsen kunne have været mere konsekvent.

Og så mangler der et område, som har væsentlig indflydelse på såvel antallet af ulykker som ulykkernes karakter, nemlig vejens udformning, stand og udstyr.

Landevejene underprioriteres
Når der sker en ulykke, så skal vores vejnet sikre, at ulykken bliver så lille som muligt. Det kræver, at alle veje har en høj trafiksikkerhedsmæssig standard, hvor alt, hvad der kan hjælpe, advare og guide bilisten er i orden.

Og når ulykken sker, så kræver det, at vejen er udformet, så der sker så lidt skade som muligt. Men desværre er der noget, der tyder på, at man ikke skal langt væk fra motorvejene, før det er en udfordring at finde midler til trafiksikkerhed – eksempelvis til ordentlige striber, sikre rabatter, hel belægning og gode autoværn.

Det virker som om, at vi, på trods af de meget klare tal om de mange dræbte og tilskadekomne, stadigvæk nedprioriterer trafiksikkerheden, når det gælder vejens stand og udstyr. Og det er sørgeligt – såvel menneskeligt som samfundsøkonomisk.

Vi har måske ikke den ultimative løsning, men vi kan da i det mindste sikre, at trafiksikkerhed kommer i højsædet ved at gøre en indsats for, at vejens udformning og udstyr er trafiksikkerhedsmæssigt i orden - og med vedvarende og konsekvente kampagner.

Forrige artikel Movia: Kommuner og regioner trækker den fælles vision for mobilitet Movia: Kommuner og regioner trækker den fælles vision for mobilitet Næste artikel Borgmester: Udenlandske letbaner giver pengene tyve gange igen Borgmester: Udenlandske letbaner giver pengene tyve gange igen
Aarhus-rådmand vil hellere udvide veje end bygge mere letbane

Aarhus-rådmand vil hellere udvide veje end bygge mere letbane

MOBILITET: En investering for milliarder er ifølge Aarhus Kommunes rådmand for miljø og teknik, Bünyamin Simsek (V), nødvendig for at bremse trængslen i byen. Han vil lægge det lokale flertals letbaneplaner i graven, hvis han kan.