Debat

Trafikkonsulent: Dumt at droppe letbaneanalyse

DEBAT: Letbaner er den mest omkostningseffektive kollektive transport på skinner med store miljøfordele og investeringer i byudviklingen til følge. Det giver derfor ingen mening, at regeringen vil droppe analysen af mulige letbaner i hovedstaden, skriver trafikkonsulent Morten Engelbrecht.

Det giver  ingen mening, at regeringen vil droppe analysen af mulige letbaner i hovedstaden, skriver trafikkonsulent Morten Engelbrecht.
Det giver  ingen mening, at regeringen vil droppe analysen af mulige letbaner i hovedstaden, skriver trafikkonsulent Morten Engelbrecht.Foto: Illustration: Henning Larsen Architects
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Engelbrecht
Trafikkonsulent

Det haster med at få gennemført analysen, inden mange af storbyens veje sander til i forurenende køkørsel. Det vil også spare megen spildtid for pendlerne i dagligdagen.

Morten Engelbrecht
Trafikkonsulent

Arbejdet med Ring 3 Letbanen fortsætter, men en videreudvikling af Region Hovedstadens rapporter om et letbanenet i hele Storkøbenhavn bliver ikke gennemført foreløbig.

Fakta
Regeringen vil frem mod 2019 spare knap 1,5 milliarder kroner, der er reserveret til nye investeringer i kollektiv trafik. Forslaget kommer oven i, at regeringen også vil fjerne 839 millioner til Aalborg Letbane, som rød blok aftalte sidste år. Og så skal DSB spare 300 millioner kroner om året.

Transportdebatten spørger derfor et nyt hold af debattører: Svigter regeringen den kollektive trafik, og hvad bliver i så fald konsekvenserne? Eller er besparelserne en nødvendig prioritering, der kan give råd til andre offentlige investeringer?

Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Rapporterne, der er udarbejdet af DTU (Danmarks Tekniske Universitet) for Region Hovedstaden, vil kunne danne grundlaget for den ønskede analyse om et letbanenet i hovedstadsområdet. Visionerne er, at der skal skabes et sammenhængende og attraktivt trafiknet på skinner i form af det nuværende S-togsnet på 167 kilometer, det nuværende og planlagte metronet på ca. 45 kilometer samt et letbanenet på næsten 100 kilometer, inklusiv Ring 3 Letbanen.

Regionens rapporter viser, at der kan anlægges et helt net af letbaner til samme pris som én metrolinje – og med flere passagerer. Region Hovedstaden har allerede givet tilsagn om at bidrage med 10 millioner kroner til analysen, og på sigt vil kommunerne også bidrage. Men det er regeringen, der nu ønsker at trække et tilsagn tilbage om 17,5 millioner kroner, der blev aftalt af forligspartierne i den tidligere regeringsperiode i juni 2014.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Flere biler på vej
Mange, der benytter bilen i dagligdagen i hovedstadsområdet, oplever, at det både er tids- og omkostningskrævende at køre i bil og parkere, fordi der ikke er et attraktivt alternativ til bilisterne i form af et sammenhængende kollektivt bytrafiknet på skinner, hvor man kan komme hurtigt, præcist og behageligt rundt.

Med de forventede ca. 100.000 nye borgere i København i de kommende 10 år forventes mange af disse at ville medbringe egen bil. Det vil betyde, at mobiliteten bliver ringere, og bilkøerne bliver endnu længere med dertilhørende øget støj- og luftforurening. Det vil også betyde en helbredstruende forurening for Københavns mange cyklister, der hver dag indånder luften fra de mange forurenende bil- og buskøer, der år for år bliver længere og langsommere.

Letbane-analyse haster
Erfaringer fra andre storbyer viser, at når en letbane erstatter en buslinje, falder biltrafikken med 20-25 procent i løbet af kort tid. De nye kollektive passagerer er primært tidligere bilister, der nu får et attraktivt alternativt transporttilbud. Dermed bliver der mere plads i gaderne, fordi en letbanevogn kan medtage 300-350 passagerer, hvilket svarer til mindst 200 personbiler.

Derfor giver det ikke megen mening at droppe analysen af mulige letbaner, der er den mest omkostningseffektive kollektive transport på skinner med store miljøfordele og investeringer i byudviklingen til følge. Det haster derfor med at få gennemført analysen, inden mange af storbyens veje sander til i forurenende køkørsel. Det vil også spare megen spildtid for pendlerne i dagligdagen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Engelbrecht

Fhv. trafikkonsulent, Nærumbanen, fhv. letbane-rådgiver, Odense Kommune, letbaneredaktør, Letbanemagasinet
merkonom

0:000:00