Regeringen vil forlænge postaftale midlertidigt

UDSKUDT: Regeringen vil forlænge den nuværende postaftale midlertidigt, selvom aftalen løber ud ved årets udgang. Blå partier og Radikale er utilfredse med, at der først nu er blevet indkaldt til drøftelser.

Det er ikke tidsmæssigt muligt at få forhandlet en ny politisk postaftale hjem, inden den nuværende aftale udløber efter nytår.

Det mener transportminister Benny Engelbrecht (S).

Derfor har han nu sendt et aktstykke afsted til Finansudvalget for at få midlertidigt forlænget den nuværende aftale mellem staten og Postnord i Danmark, så danskerne fortsat kan få leveret post efter 1. januar.

”Der er en lang række punkter, som vi og især også ordførerne ønsker analyseret. Vi kommer ikke til at være færdige før i det nye år. Derfor synes regeringen, at det er mest hensigtsmæssigt midlertidigt at forlænge Postnords nuværende aftale omkring befordringspligt i Danmark, så vi i ro og mag kan få forhandlet en ny aftale på plads,” siger Benny Engelbrecht.

Men hvorfor udskyde drøftelserne indtil nogle uger før aftalens udløb?

”Det er nu engang sådan, at regeringen også har skullet lave en række overvejelser. Den slags ting tager desværre tid, og det er i hvert fald ikke sådan, at der har ligget en klar køreplan fra den tidligere regering, som vi kunne overtage. Tværtimod,” siger Benny Engelbrecht.

V: Vi har ventet forgæves
I Venstre peger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen på, at der i den nuværende aftale om befordringspligt står, at forligskredsen skal mødes i ”god tid” for at drøfte en ny aftale.

Derfor er han langtfra tilfreds med, at transportministeren har ventet helt til starten af december med at indkalde til forhandlinger om en ny aftale.

”Vi har ventet forgæves på at blive inviteret til forhandlinger i postforligskredsen. Det er ikke rimeligt, at vi sidder her i 12. time uden en ny aftale. Men vi har da en forventning om, at der nu starter et seriøst forhandlingsforløb, der forhåbentlig ender med en bred aftale,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

Samme toner lyder fra Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.

”Jeg synes, det er ganske uansvarligt, at regeringen ikke har taget initiativ til at gøre noget før en måned før. Postnord er jo en stor virksomhed med 6.000 mennesker, og der er danskere, der er afhængige af at få post ud,” siger han.

Fortroligt aktstykke slap ud
Egentlig var det regeringens intention, at beslutningen om at forlænge den nuværende postaftale midlertidigt i første omgang alene skulle være forbeholdt Folketinget.

Men torsdag aften kunne Jyllands-Posten skrive, at et fortroligt aktstykke var blevet sendt fra transportministeren til Finansudvalget med en bevilling om mere end 100 millioner kroner til en midlertidig redningsplan til Postnord.

Benny Engelbrecht, kan du bekræfte, at der er tale om et beløb i den størrelse for at lave en midlertidig aftale?

"Jeg vil hverken be- eller afkræfte nogen tal omkring de nuværende forhandlingsrammer. Jeg kan kun beklage på det dybeste, at dele af aktstykket er blevet offentliggjort, for normalt er det sådan, at Finansudvalget er vant til at holde aktstykker fortrolige,” siger Benny Engelbrecht.

Antal breve falder støt
I 2017 modtog Postnord i Danmark en større milliardindsprøjtning af staten for at sikre, at virksomheden fortsat kunne varetage deres befordringspligt.

Tal fra Transportministeriet viser, at andelen af uddelte breve er faldet drastisk det seneste årti. I 2010 blev der således uddelt 885 millioner breve, mens der i 2018 blot blev uddelt 265 millioner breve.

Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen, er ikke tilfreds med, at forhandlingerne er blevet udskudt så langt, at man nu må lave en midlertidig forlængelse.

”Det er meget problematisk, og det er ikke noget, vi blå partier synes er specielt morsomt. Det er klart, at vi bliver nødt til at kigge på, hvordan det ser ud med Postnord, om de kan drive deres forretning, og hvad vi gør, hvis de ikke kan få det til at løbe rundt,” siger han og tilføjer, at han frygter et scenarie, hvor Postnord i sidste ende vil ende på finansloven, hvis ikke de er i stand til at drive deres forrentning.

Radikale frygter skatteregning
Og heller ikke Radikales Andreas Steenberg er særlig positivt stemt ved tanken om, at skatteborgerne skal betale et årligt tilskud til Postnord.

”I Radikale er vi ikke interesserede i at bruge én eneste krone på at dele papir ud. Vi synes ikke, at det er en afgørende funktion i et moderne samfund, at informationer bliver delt ud på papir,” siger han og fortsætter:

”Men uden at kende tallene så tror jeg, at det scenarie er uundgåeligt, hvis Postnord vil fastholde den nuværende befordringspligt,” siger Andreas Steenberg, som også møder opbakning fra Venstre på det punkt.

Minister: Borgere skal ikke betale regningen
Benny Engelbrecht fastholder dog, at det ikke er regeringens hensigt, at skatteborgerne skal finansiere Postnords forrentning.

Hvis du ser på Postnords befordringspligt i Danmark, kan virksomheden så uden statsstøtte køre videre på en aftale, som ligner den nuværende?

”Det er sådan, at brevmængderne i Danmark over år er faldet med 80 procent. Og derfor er det i sagens natur sådan, at der næppe vil være nogen virksomhed, der kan lave en forretning ud af at bringe brevpost rundt i Danmark,” siger Benny Engelbrecht.

Vil det sige, at I kan blive nødt til at lave en løsning, hvor Postnord samarbejder med private distributører for at varetage befordringspligten?

”Det vil sige, at man skal finde nogle løsninger, hvor man balancerer de hensyn, som måtte være. Men jeg vil ikke kommentere på de ting, som partierne ønsker at få analyseret. Der er utrolig mange ting i spil,” siger Benny Engelbrecht.

Forrige artikel Røde støttepartier ærgrer sig over manglende flyafgift i finansloven Røde støttepartier ærgrer sig over manglende flyafgift i finansloven Næste artikel Ny platform skal gøre det lettere at få statens data Ny platform skal gøre det lettere at få statens data