Debat

V: Øget kørselsfradrag skal skabe tryghed efter stigende brændstofpriser

De stigende brændstofpriser mindsker incitamentet til at tage på arbejde. Som en mulig løsning bliver vi nødt til at se på kørselsfradraget, skriver Venstres skatteordfører Louise Schack Elholm.

Ruslands invasion af Ukraine har skabt stigende brændstofpriser og stor usikkerhed om forsyning af energi, skriver Louise Schack Elholm (V).
Ruslands invasion af Ukraine har skabt stigende brændstofpriser og stor usikkerhed om forsyning af energi, skriver Louise Schack Elholm (V).Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Louise Schack Elholm
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Stigende brændstofpriser og en stor usikkerhed om forsyning af brændstof og energi er fulgt med den nye verdenssituationen efter Ruslands brutale invasion af Ukraine.

Ruslands økonomi rammes hårdt af vestlige sanktioner. Den nye verdensorden kan også mærkes i Danmark, hvor vi oplever store stigninger i priserne. Med det nuværende niveau vil en gennemsnitlig familie opleve prisstigninger svarende til 20.000 kroner årligt. Det kan mærkes, og det skaber utryghed om familiernes økonomiske situation.

Det er afgørende, at vi gør, hvad vi kan for at skabe mere tryghed om danskernes økonomi. Derfor opfordrer jeg til, at der ses på kørselsfradraget som følge af de stigende benzin- og dieselpriser.

Vores forventninger til brændstofpriserne har ikke holdt stik. Priserne er på kort tid accelereret. Det er derfor helt naturligt, at man – ud fra den nye virkelighed – ser på en opjustering af kørselsfradraget.  

Det skal betale sig at arbejde

Mange mennesker – og særligt de, der er bosat udenfor de store byer – er dybt afhængige af deres bil til og fra arbejde. Det er mennesker, der hver dag knokler for at skabe værdi og bidrage til fælleskabet.

De stigende benzinpriser gør det dyrere at møde på arbejde. For Venstre er det afgørende, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor er det et problem, at omkostningerne ved at tage på arbejde stiger, da det for nogle kan mindske incitamentet til at arbejde.

Prisstigningerne udhuler danskernes økonomi. Energipriserne har været høje længe, hvilket har store konsekvenser ude i de danske hjem.

Louise Schack Elhom (V)
Skatteordfører

Et øget kørselsfradrag sikrer mere økonomisk tryghed om transporten til arbejde. Det er der særligt brug for set i lyset af, at regeringen for nyligt også har øget beskatningsgrundlaget for firmabiler. 

Prisstigningerne på brændstoffer står ikke alene - priserne på gas, elektricitet og fødevarer, som smør, mælk og mel, er også fløjet i vejret. Prisstigningerne udhuler danskernes økonomi. Energipriserne har været høje længe, hvilket har store konsekvenser ude i de danske hjem.

Regeringen valgte sammen med sine støttepartier at lave en aftale på en milliard kroner til en varmecheck, der kun hjalp et yderst begrænset udsnit af de berørte danskere.

Til sammenligning mener Venstre fortsat, at der i stedet skal afsættes minimum 2,7 milliarder kroner, hvilket vil kunne hjælpe langt flere helt almindelige danske familier. Familier, der er ladt i stikken med regeringens såkaldte hjælpende hånd. En hjælpende hånd som først kommer længe efter, at danskerne har de økonomiske udfordringer, da varmechecken først ser ud til at komme til maj.

Det er blevet dyrere at være dansker

Den siddende regering har ikke gjort meget for at skabe tryghed om danskernes økonomi. Den socialdemokratiske regering har hævet skatter og afgifter konstant. Siden regeringsovertagelsen har de hævet skatter og afgifter mere end 40 gange for knap 14 milliarder kroner.

Der er brug for et kursskifte i dansk politik, så der skabes tryghed om danskernes økonomi. Aktuelt og på den korte bane er kørselsfradraget et oplagt sted at starte.

Louise Schack Elhom (V)
Skatteordfører

Mange danskere frygter derfor både de stigende priser og de fortsat stigende skatter. Regeringens seneste skattestigning er det grønne håndværkerfradrag, der afskaffes 1. april.

Det virker skørt netop nu at mindske tilskyndelsen til den grønne omstilling i de danske hjem – at mindske tilskyndelsen til omstilling fra gas til varmepumpe – på et tidspunkt, hvor både det danske samfund og den enkelte dansker håber at blive fri fra afhængigheden af russisk gas.

Den siddende regering har ført en økonomisk politik, hvor man løbende har gjort det dyrere at være dansker. Derudover rammes danskeres privatøkonomi af prisstigninger på et højere niveau, end vi har set meget længe.

Der er brug for et kursskifte i dansk politik, så der skabes tryghed om danskernes økonomi. Aktuelt og på den korte bane er kørselsfradraget et oplagt sted at starte. Samtidig skal vi sikre danskerne mod politikeres gode idéer til at hive flere penge ud af danskernes lommer. Venstres skattestop skal skabe tryghed og danskernes økonomi.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Louise Schack Elholm

MF (V), fhv. kirkeminister, minister for landdistrikter og for nordisk samarbejde
cand.polit. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00