Pædagoger i skolen splitter fortsat de borgerlige
Per Bang Thomsen
JournalistDet er ret indlysende, at pædagogernes fagkompetencer i særdeleshed har en positiv indvirkning på det sociale miljø i de yngste klasser. For de ældste klasser handler det i højere grad om at få andre faggrupper ind.
Karen Ellemann (V)
Folkeskoleordfører
Det skriver regeringen om pædagogerne i reformudspillet:
Aktivitetstimerne kan både varetages af lærere, pædagoger og personale med andre kvalifikationer. Pædagoger kan for eksempel spille en særlig rolle i forhold til relationsarbejde, alsidig udvikling og fysisk udfoldelse. På den måde bringes der nye, værdifulde kompetencer i spil i løbet af skoledagen, og sammen med lærerne kan pædagogerne skabe bedre rammer for et sammenhængende børneliv.
To voksne i undervisningen kan fx gennemføres som en undervisningsassistentordning, hvor pædagoger eller andre faggrupper indgår i løsningen af undervisningsopgaven i samarbejde med læreren. Det kan give bedre mulighed for at tage hånd om den enkelte elev. Eleverne får en kortere skoledag, men opnår til gengæld en tættere voksenkontakt.
Pædagogerne skal sammen med andre faggrupper være med til at gøre undervisningen mere aktiv og håndgribelig samt skabe den sammenhængende skoledag, regeringen har sat øverst på sin skolepolitiske dagsorden.
Men det punkt splitter de borgerlige forligspartier, som ellers har meldt klart ud, at de ikke bakker op om aktivitetstimerne.
De Konservative og Dansk Folkeparti er lodret imod idéen, som de mener, vil udvande fagligheden i skolen.