Pædagoger i skolen splitter fortsat de borgerlige

REFORM: Selvom de borgerlige partier nu afviser regeringens aktivitetstimer, er der fortsat uenighed om, hvorvidt pædagoger skal spille en mere central rolle i undervisningen. De Konservative og Dansk Folkeparti er lodret imod, mens Venstre er positiv.
De borgerlige partier er fortsat uenige om, hvorvidt pædagoger skal spille en mere central rolle i folkeskolen i fremtiden.
De borgerlige partier er fortsat uenige om, hvorvidt pædagoger skal spille en mere central rolle i folkeskolen i fremtiden.Foto: Colourbox.com
Per Bang Thomsen

Det er ret indlysende, at pædagogernes fagkompetencer i særdeleshed har en positiv indvirkning på det sociale miljø i de yngste klasser. For de ældste klasser handler det i højere grad om at få andre faggrupper ind.

Karen Ellemann (V)
Folkeskoleordfører
Fakta

Det skriver regeringen om pædagogerne i reformudspillet:

Aktivitetstimerne kan både varetages af lærere, pædagoger og personale med andre kvalifikationer. Pædagoger kan for eksempel spille en særlig rolle i forhold til relationsarbejde, alsidig udvikling og fysisk udfoldelse. På den måde bringes der nye, værdifulde kompetencer i spil i løbet af skoledagen, og sammen med lærerne kan pædagogerne skabe bedre rammer for et sammenhængende børneliv.

To voksne i undervisningen kan fx gennemføres som en undervisningsassistentordning, hvor pædagoger eller andre faggrupper indgår i løsningen af undervisningsopgaven i samarbejde med læreren. Det kan give bedre mulighed for at tage hånd om den enkelte elev. Eleverne får en kortere skoledag, men opnår til gengæld en tættere voksenkontakt.


Kilde: Gør en god skole bedre - et fagligt løft af folkeskolen
Hvis landets folkeskoleelever for alvor skal have et fagligt løft, er det nødvendigt at bruge flere pædagoger i den daglige undervisning. Det mener regeringspartierne, som vil give landets pædagoger en nøglerolle i de aktivitetstimer - eller aktivitetstid - som de ønsker at indføre.

Pædagogerne skal sammen med andre faggrupper være med til at gøre undervisningen mere aktiv og håndgribelig samt skabe den sammenhængende skoledag, regeringen har sat øverst på sin skolepolitiske dagsorden.

Men det punkt splitter de borgerlige forligspartier, som ellers har meldt klart ud, at de ikke bakker op om aktivitetstimerne.

De Konservative og Dansk Folkeparti er lodret imod idéen, som de mener, vil udvande fagligheden i skolen.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00