Debat

Videncenter: Uddannelsessektoren har brug for egen medicin

DEBAT: Når man forsøger sig med digitalisering på uddannelserne, glemmer man at opstille meningsfulde mål. Måske skulle ledelsen i uddannelsessektoren tage nogle af de ledelseskurser, de så lystigt udbyder til andre sektorer, skriver Michael Lund-Larsen, centerchef ved Det Nationale Videncenter for e-læring. 

Der bør opstilles meningsfulde formål for digitalisering, hvor de pædagogiske implikationer er tydelige, skriver Michael Lund-Larsen, centerchef ved Det Nationale Videncenter for e-læring.
Der bør opstilles meningsfulde formål for digitalisering, hvor de pædagogiske implikationer er tydelige, skriver Michael Lund-Larsen, centerchef ved Det Nationale Videncenter for e-læring.Foto: /ritzau/Jacob Ehrbahn
Emil Dyrby
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Lund-Larsen 
Centerchef, Det Nationale Videncenter for e-læring

Forandringsledelse er ikke uddannelsessektorens stærke side.

Michael Lund-Larsen
Centerchef, Det Nationale Videncenter for e-læring

Digitalisering på uddannelserne anskues ofte ud fra et konkret ønske om indførelse af en bestemt teknologisk læringsplatform, for eksempel Moodle, inddragelse af bestemte digitale teknologier i undervisningen, for eksempel video eller web 2.0. Ofte er der alene fokus på, at underviserne opnår færdigheder i at anvende teknologien.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

En sådan afgrænset tilgang indebærer risiko for, at der ikke er styr på, hvilket formål der opnås med digitaliseringen, samt hvilke afledte konsekvenser det får for de pædagogiske opgaver, undervisningens rammer og organisering samt læringskulturen.

Vi må tænke strategisk
Derfor er der brug for at anskue indførelse af digitale teknologier i undervisningen ud fra en strategisk tilgang, der omfatter samspillet mellem alle de organisatoriske komponenter, der har indflydelse på undervisningen.

Som udgangspunkt er det nødvendigt at opstille hvilket formål, der ønskes opnået med indførelse af teknologien:

  • Er formålet at lette undervisernes forberedelsesarbejde som følge af reformernes og arbejdstidsaftalernes reduktion af forberedelsestiden?

  • Er formålet at differentiere og skabe mere samarbejde mellem eleverne, så der er bedre mulighed for at fastholde dem?

  • Er formålet at kvalificere og udvikle elevernes IT- og mediekompetencer gennem arbejdet med fagligt indhold?

  • Er formålet at flytte mere undervisning ud af de fysiske lokaler og over i det virtuelle rum for at spare bygningsomkostninger?

  • Eller er formålet at kontrollere elevernes aktivitet, så frafaldstruede elever kan spottes hurtigere?

Eller er det måske en kombination af flere formål? Under alle omstændigheder bør der opstilles et meningsfuldt formål, hvor de pædagogiske implikationer er tydelige, så det kan være styrende for en efterfølgende analyse af konsekvenser og behov for ændringer af undervisningsopgaven, lærerrollen, undervisningens rammesætning, kompetencebehov, den tværgående struktur og kommunikation samt elevernes udbytte.

Mangel på god ledelse
Ved at designe dette samlede samspil opnås mulighed for at udvikle hele organisationen og etablere helt nye læringskulturer samt at vælge den eller de bedst egnede teknologi(er) til at opfylde formålet.

Men det forudsætter tydelighed omkring formålet samt en ledelse, der kan og vil træffe beslutninger og samtidig give råderum og støtte til mellemlederne, der står med den praktiske implementeringsopgave.

Forandringsledelse er ikke uddannelsessektorens stærke side. Så når der skal indføres ny teknologi i undervisningen, er der brug for ”egen medicin” fra de ledelseskurser, som uddannelsesinstitutionerne lystigt udbyder til de øvrige sektorer. Og Leawitts gamle diamantmodel fra organisationsundervisningen kunne måske være et første værktøj til refleksion?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Lund-Larsen

Centerchef, Det Nationale Videncenter for e-læring og Aarhus Business College
lærer (Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse 1994), programmør (Regnecentralen 1973)

0:000:00