Millioner til folkeskoleforskning

FORLIG: Globaliseringsforligskredsen øremærker 28 millioner kroner til praksisnær folkeskoleforskning, som skal udføres i samarbejde mellem universiteterne og professionshøjskolerne. Alligevel er der skuffelse på professionshøjskolerne.
Foto: colourbox.com
Marie Dissing Sandahl

10-12 ph.d.er skal fra næste år forske i, hvordan folkeskoleelever kan få mere ud af undervisningen, og dermed styrke mulighederne for videre uddannelse og beskæftigelse. Det er det store uddannelsespolitiske resultat af årets globaliseringsaftale, som regeringen i sidste uge forhandlede på plads med de Radikale, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne.

Der afsættes 28 millioner kroner i 2011, som et ph.d.-råd på Aarhus Universitet skal fordele. Forskningen, som skal være udføres i samarbejde mellem mindst ét universitet og én professionshøjskole, skal være praksisnær og kan "omfatte problemstillinger vedrørende specifikke fags didaktik såvel som almene didaktiske og pædagogiske emner", som der står i aftaleteksten.

Aftalen opfylder dermed et længe udtalt ønske fra regeringen om at få mere viden om, hvilken type undervisning rent faktisk virker - en anbefaling, som rejseholdet også kom med i foråret. Desuden styrkes samarbejdet mellem professionshøjskoler og universiteter, som også har været efterlyst fra især professionshøjskolerne, der nu for første gang kan ansætte ph.d.er.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00