Lærere skal tilbage på skolebænken
Ivan Jankovic
JournalistDer, hvor behovet for efteruddannelse var størst, ikke bare i Danmark, men i stort set samtlige lande, var i undervisningen af elever med særlige behov. Altså hvordan man underviser således, at man kan bevare så mange elever som muligt i de almindelige klasser.
Niels Egelund
Professor, DPU
Hvis målsætningen om, at den danske folkeskole skal være verdens bedste, skal indfries, er der behov for at styrke lærernes efteruddannelse, fremgår det af anbefalingerne fra Skolens Rejsehold. Derfor har Altinget | Uddannelse bedt en række aktører give deres bud, hvordan lærernes efteruddannelse skal organiseres.
Både Danmarks Lærerforening og Socialdemokraterne ønsker obligatorisk efteruddannelse af lærere, men har forskellige visioner for, hvordan det skal udmøntes i praksis. Skolelederne foreslår en øget statslig medfinansiering af efteruddannelsen, mens Venstre kalder på brugen af ny teknologi, som vil gøre det muligt at afholde virtuelle efteruddannelseskurser.
Danmarks Lærerforening foreslår at indføre obligatorisk efteruddannelse af alle lærere. Formand Anders Bondo Christensen mener, at forskning på området viser, at den mest effektive investering, man kan lave i folkeskolen i forhold til at løfte elevernes udbytte af undervisningen, er at satse på efteruddannelse.