Debat

3F: Oplæringsansvarlige i virksomheder kan bekæmpe frafald under praktikken

DEBAT: Der kan tages syvmileskridt i kampen mod praktikpladskøen under trepartsforhandlingerne. Der skal blandt andet indføres mere pisk og gulerod overfor virksomhederne, oplæringsansvarlige og et stop for korte praktikaftaler, skriver Søren Heisel.

Guleorden skal blive større for de virksomheder, der ansætter lærlinge, mens pisken skal svirpe mere over dem, der kører frihjul, skriver Søren Heisel.
Guleorden skal blive større for de virksomheder, der ansætter lærlinge, mens pisken skal svirpe mere over dem, der kører frihjul, skriver Søren Heisel.Foto: 3F
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Søren Heisel
Forbundssekretær, 3F

Da undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) tiltrådte, udtalte hun, at nu skulle praktikpladskøen væk. I 3F er vi helt enige.

Vi er dog ikke så naive, at vi tror det hele løses ved trepartsforhandlingerne. Men vi har et stort håb om, at vi kan tage et par syvmileskridt i den rigtige retning. Vi har naturligvis mange forslag til, hvordan vi når tættere på målet.

Et par af dem kommer her.

En stor del af frafaldet fra erhvervsuddan­nelserne sker i praktikperioderne, og en måde at komme ud af den klemme på er ved, at virksomhederne udpeger oplæringsansvarlige.

Søren Heisel
Forbundsformand, 3F

Ansvar for opstøvning af praktikpladser
I dag er det erhvervsskolerne, der har hovedansvaret for det praktikpladsopsøgende arbejde. Det ansvar forvalter de med skiftende held.

Derfor foreslår 3F, at ansvaret og indsatsen i stedet forankres hos arbejdsmarkedets parter i de faglige udvalg, som skal relateres direkte til de konkret søgende elever på uddannelsen og behovet for og mængden af potentielle og aktuelle praktikpladser.

For nogle faglige udvalg vil det betyde en indsats for flere aktive praktikpladser og for andre at få elever til aktive praktikpladser.

Ressourcerne til praktikpladsopsøgende arbejde forankres i de faglige udvalg, men det konkrete arbejde inddrager skolerne i vid udstrækning, eksempelvis igennem kontrakter om opsøgende arbejde med skolerne og match mellem virksomhed og elev.

Flere aftaler gennem pisk og gulerod
Ved den seneste trepart fik vi indført en incitamentsmodel, der populært sagt præmierer de gode virksomheder, der tager lærlinge, og straffer de, der ikke tager unge ind. 

Ordningen er desværre blevet en kende bøvlet og uigennemskuelig for virksomhederne, og de økonomiske incitamenter er ikke stærke nok.

Derfor ser vi 3F gerne, at ordningen bliver mere enkel, og at guleroden bliver større for de virksomheder, der tager uddannelsesansvar og ansætter lærlinge, mens pisken tilsvarende svirper mere over dem, der kører frihjul. 

Stop for korte aftaler
I 3F oplever vi inden for visse brancher, at antallet af korte aftaler, altså aftaler hvor lærlingen kun får lovning på at komme i en del af sin praktik i virksomheder, stiger med foruroligende hast.

Ved den seneste trepartsaftale blev vi enige om en grænse for mængden af korte aftaler. Den grænse er overskredet.

Vi skal have sat en stopper for de virksomheder, der misbruger de korte aftaler. Samtidig ser vi en mulighed for at præmiere de virksomheder, der tegner hele uddannelsesaftaler, restuddannelsesaf­taler og kombinationsaftaler.

Læs også

Lærlingene har brug for en tryghed og stabilitet i uddannelsesaftalen. Der skal skabes ro og stabilitet omkring lærlingenes uddannelsesforløb.

Uddannelsesaftaler, der går til og med svendeprøven, giver ro og stabilitet for lærlingene. Korte uddannelsesaftaler medvirker til usikkerhed og ustabilitet. 

Oplæringsansvarlige i virksomheder
Vi ser gerne, at der kommer oplæringsansvarlige i virksomhederne. En stor del af frafaldet fra erhvervsuddan­nelserne sker i praktikperioderne, og en måde at komme ud af den klemme på er ved, at virksomhederne udpeger oplæringsansvarlige.

Kernemedarbejdere i virksomheder, der kan understøtte de unge, der er i lære.

Vi ser gerne en mere formaliseret træning/uddannelse af oplæringsansvarlige, som vil bidrage til at fastholde flere elever i praktik, ligesom oplæringsansvarlige vil fungere som ambassadører for lærlingearbejdet på virksomhederne.

Mulighederne er mange. Vi håber, at både minister og arbejdsgivere er villige til at tage ja-hatten på og indgå i en konstruktiv dialog om fremtidens lærlinge.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skal AUB-midlerne styrke de erhvervsfaglige uddannelser?

I maj landede regeringen og arbejdsmarkedets parter en aftale, der sikrede 500 millioner kroner årligt fra 2021 til at fremme lærepladser og styrke de erhvervsfaglige uddannelser.

Trepartsforhandlingerne om, hvordan pengene skal fordeles, er netop gået i gang. Så hvor er der egentlig mest brug for pengene?

Det spørger Altinget Uddannelse om i denne debat.

Her er debattørerne: 

  • Anne-Birgitte Agger, direktør, Hotel- og Restaurantskolen
  • Katarina Ammitzbøll (K), uddannelsesordfører
  • Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), erhvervsuddannelsesordfører
  • Anton Bay Hansen, formand, Erhvervsskolernes ElevOrganisation
  • Ole Heinager, formand, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne
  • Søren Heisel, forbundssekretær, 3F
  • Nanna Højlund, næstformand, Fagbevægelsens Hovedorganisation
  • Christina Laugesen, uddannelsespolitisk chefkonsulent, Lederne
  • Ellen Trane Nørby (V), undervisningsordfører
  • Lisbeth Nørgaard, formand, Danske Sosu-skoler
  • Kasper Palm, forbundssekretær, Dansk Metal
  • Mie Dalskov Pihl, chefanalytiker, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
  • Jakob Sølvhøj (EL), erhvervsuddannelsesordfører
  • Kim Simonsen, forbundsformand, HK
  • Tina Voldby, underdirektør, Tekniq

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Heisel

Forbundssekretær, 3F, formand, SkillsDenmark
Tømrer (1984)

0:000:00