Åbent brev til Riisager: Hold fast i klageadgang for mobning

ÅBENT BREV: En række organisationer presser på for, at klageadgangen på mobbeområdet skal droppes, men Red Barnet, Danske Skoleelever og Børns Vilkår opfordrer nu i et åbent brev undervisningsminister Merete Riisager til at holde fast.

Foto: colourbox.com
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Åbent brev til undervisningsminister Merete Riisager (LA)

En klageinstans er et afgørende led i at sikre børn en hverdag uden mobning. Voksne kan klage over dårligt psykisk arbejdsmiljø. Hvis arbejdspladsen ikke følger op på dårlig trivsel, er der sanktioner i lovgivningen. Børn står helt alene.

Rasmus Kjeldahl, Jonas Keiding Lindholm og Jens Vase
Henholdsvis direktør, Børns Vilkår, generalsekretær, Red Barnet, og formand, Danske Skoleelever

Af Rasmus Kjeldahl, Jonas Keiding Lindholm og Jens Vase
Henholdsvis direktør i Børns Vilkår, generalsekretær i Red Barnet og formand for Danske Skoleelever

Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Kære Merete Riisager,

Efter en række organisationer har henvendt sig til dig med en opfordring om ikke at gennemføre klageadgang for elever, der oplever mobning, føler vi os nødsaget til kraftigt at opfordre dig til at stå ved den politiske aftale og gennemføre klageadgangen.

Som repræsentanter for børnene vil vi gerne understrege, at vi fuldt ud anerkender det store arbejde, som kommuner, fagfolk og skoler gør for at sikre børnenes trivsel. Men vi kan også se, at en gruppe børn stadig oplever store problemer med mobning, uden at skolen griber ind.

En klageinstans er en anerkendelse af, at arbejdet med at sikre elevernes trivsel er vigtigt. Den forebyggende indsats vil altid være at foretrække, og målet bør altid være, at man finder en lokal løsning på problemerne, når skaden er sket. Det arbejder vi også for. At gå så vidt som at klage vil kun blive nødvendigt i de grelle tilfælde, hvor barnet oplever et reelt svigt fra de voksne omkring det.

Ét barn udsat for mobning er ét for meget. Som børneorganisationer står vi fuldt ud bag den aktionsplan mod mobning, som undervisningsministeren lancerede sidste år. Den giver os en enestående mulighed for i fællesskab at sikre nye generationer af børn i Danmark en mobbefri hverdag.

Vi kan ikke have, at børn vågner med ondt i maven, står ensomme i skolegården eller lever med uhelbredelige sår på sjælen på grund af mobning. Aktionsplanen var og er en kæmpe håndsrækning til at nå målet om, at ingen børn skal opleve mobning. Vi vil kraftigt opfordre dig og aftalepartierne til ikke at ryste på hånden og ikke lade dette historiske initiativ smuldre.

Rasmus Kjeldahl, direktør, Børns Vilkår
Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær, Red Barnet
Jens Vase, formand, Danske Skoleelever

Omtalte personer