Talentudspil uden fokus på lærerkompetencer

TALENT: I Antorini og Østergaards nye udspil om talentudvikling er der slet ikke fokus på, hvordan man sikrer, at lærere og undervisere har kompetencerne til at spotte og udvikle talenterne. Men lærerne er nøglen til talentudviklingen, argumenterede flere aktører på Folkemødet.

Faren ved en talentstrategi er, at det bliver tilfældige ordninger, lidt priser her og der og måske nogle særlige centre forskellige steder. Derfor er det fuldstændig afgørende at tage det store strukturelle ryk, så det her kommer til at handle om kvalitet i hele systemet. Og den vigtigste nøgle til kvalitet er langt hen ad vejen dygtige undervisere.

Stefan Hermann
Rektor, Professionshøjskolen Metropol
Da uddannelsesminister Morten Østergaard (R) fredag på Folkemødet på Bornholm præsenterede det udspil om talentudvikling, han og børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) i sidste uge sendte ud, stod det klart, at noget mangler i både debatindlæg og udspil: Lærerne. Det mener i hvert fald nogle af de aktører, der var med som paneldeltagere i arrangementet.

"Det er fint, at man sætter fokus på talent, men vi synes, det er vigtigt, at man også sætter fokus på de mennesker, der skal hjælpe med at dyrke talent, nemlig underviserne. Underviserne skal ikke bare lære at spotte talenterne, men også at coache og udvikle dem," sagde eksempelvis direktør i Dansk Erhverv, Christian T. Ingemann, til Morten Østergaard og de tilhørende.

Talentudviklingen i hele skolesystemet
I udspillet lægger de to ministre vægt på, at talentudvikling skal ske i hele skolesystemet og ikke i adskilte eliteskoler eller -klasser. Men skal det lykkes, må alle lærere, pædagoger og undervisere også besidde evnen til at spotte og udvikle talenterne, hvilket kræver en struktureret indsats over for pædagoger, lærere og undervisere, understregede rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Hermann til debatarrangementet.

"Faren ved en talentstrategi er, at det bliver tilfældige ordninger, lidt priser her og der og måske nogle særlige centre forskellige steder. Derfor er det fuldstændig afgørende at tage det store strukturelle ryk, så det her kommer til at handle om kvalitet i hele systemet. Og den vigtigste nøgle til kvalitet er langt hen ad vejen dygtige undervisere. Uanset om det er på sygeplejeskeuddannelsen, på finansøkonomuddannelsen eller på Københavns Universitet," sagde Stefan Hermann.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00