Aktører: Vi skal fortsat have fokus på praktik efter coronakrisen

DEBAT: Coronakrisen har for mange elever og studerende betydet afbrudte praktikforløb. Derfor skal samle op på, hvordan de har oplevet kvaliteten af undervisningen under coronakrisen, skriver Nanna Højlund, Anton Bay Hansen og Sofie F. Villadsen.

Af Nanna Højlund, Anton Bay Hansen og Sofie F. Villadsen
Hhv. næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation, formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisation, og formand for Studenterforum UC

Ingen kan vist være i tvivl om, at hverdagen for elever og studerende har været anderledes med nødundervisning i månederne op til sommerferien. Særligt de erhvervs- og professionsrettede uddannelser, hvor teori og praksis er svært at skille ad, har været udfordrede.

Det er ikke alt, man kan lære i det virtuelle rum.

Praktikpladssituationen giver anledning til bekymring
Elever på erhvervsuddannelserne har været særligt hårdt ramt under coronakrisen. En del har mistet deres praktikplads og samtidig har de hjemsendte elever ikke kunne få deres praktiske uddannelse.

Fagbevægelsens Hovedorganisation har sammen med regeringen og arbejdsgiverne holdt hånden under lærlinge og elever i forbindelse med aftalen om hjemsendelse af medarbejdere. Det er godt. Men den generelle praktikpladssituation, særligt for dem der er blevet færdige med grundforløbet denne sommer, giver anledning til bekymring.

I erhvervsuddannelserne er praktikken det primære læringsrum. Uden den har skoledelen kun begrænset værdi.

Derfor er det helt afgørende, at arbejdsmarkedets parter og regeringen har indgået en aftale om at bruge opsparingen i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) til at holde hånden under praktikpladserne her og nu og sikre flere praktikpladser fremover. Vi kommer til at mangle faglærte om bare få år.

Afbrudt praktikforløb
Også på de erhvervs- og professionsrettede videregående uddannelser har der været udfordringer for de mange studerende, der som led i uddannelsen har været i praktik i foråret.

Coronakrisen har blandt andet betydet, at der er studerende, som ikke har kunnet færdiggøre praktikforløbet. I stedet har læringsmålene for praktikken i disse tilfælde skulle opnås gennem andre løsninger.

Praktikken som læringsrum giver helt særlige muligheder. Det er her, den studerende kan prøve teorien af og gøre sig egne erfaringer. Det er svært at erstatte.

Derfor skal vi også blive ved med at have fokus på, at vores studerende fra erhvervsakademierne og professionshøjskolerne får de bedste forudsætninger for at få en uddannelse af høj kvalitet til trods for den særlige situation, vi som samfund står i.

Ellers ender vi med, at de kommende sygeplejersker, lærere, laboranter, energiteknologer med flere ikke er klædt på til arbejdsmarkedet. 

Vi skal samle op på oplevelsen af uddannelseskvaliteten
Der er allerede sat flere skibe i søen for at undersøge erfaringerne med virtuel undervisning. Det er rigtig godt og vigtig læring! Men det er ikke nok.

Vi har brug for også at få samlet op på, hvordan eleverne og de studerende har oplevet kvaliteten på de erhvervs- og professionsrettede vekseluddannelser, hvor den praktiske del af uddannelserne pludselig skulle gennemføres på helt andre måder, og hvad det har betydet for deres læring.   

Vi skal lære af krisen, også når det gælder uddannelserne. Vi skal vise rettidig omhu, så vi som samfund er bedre forberedt, hvis vi står i en lignende situation igen. Det skylder vi vores elever og studerende. Og det skylder vi hinanden. 

Forrige artikel Kristendemokraterne: Der er brug for en frihedsreform af folkeskolen Kristendemokraterne: Der er brug for en frihedsreform af folkeskolen Næste artikel Centerchef: Jesper Balslevs fortsatte teknologikamp er dømt til at mislykkes Centerchef: Jesper Balslevs fortsatte teknologikamp er dømt til at mislykkes
EuroSkills i Danmark rykkes til 2025

EuroSkills i Danmark rykkes til 2025

UDSKUDT: Europamesterskaberne i praktiske fag afholdes alligevel ikke i Danmark i 2024. Corona har skubbet til planerne, så Danmark først får værtskabet i 2025.