"Anbefalingerne skal sikre, at fremtidens statsminister synes, at det naturvidenskabelige er sjovt”

INTERVIEW: Undervisning i klimaflygtninge og plastik i havene skal engagere både nørderne og de samfundsinteresserede elever i naturfagene. Ti anbefalinger skal sikre sammenhæng i undervisningen, forklarer formand for Naturvidenskabens ABC.

Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Simon Lessel

De ti naturvidenskabelige erkendelser, som ekspertgruppen bag Naturvidenskabens ABC præsenterede tirsdag morgen, skal være det faglige bolværk, som sikrer en samlet struktur i den naturvidenskabelige undervisning i folkeskolen.

Det er en måde at vise eleverne, at hvis man gerne vil forstå kompleksiteten i aktuelle problemstillinger, så er der nogle basale fagligheder i fysik, kemi og biologi, man ikke kommer uden om.

Anja C. Andersen
Astrofysiker, professor og formand for ekspertgruppen bag Naturvidenskabens ABC

Det forklarer formand for ekspertgruppen bag Naturvidenskabens ABC, Anja C. Andersen, der til daglig arbejder som astrofysiker og professor i offentlighedens forståelse for videnskaben på Københavns Universitet, til Altinget.

Fakta
Om regeringens naturfagsstrategi:
Regeringen præsenterede i marts 2019 deres naturfagsstrategi, hvor en Naturvidenskabens ABC indgår.

Det fremgår af strategien, at ABC'en skabe en rød tråd i undervisningen hele vejen gennem systemet.

”Den indre struktur i naturfagene er mangelfuld. Det er svært for lærerne at se den naturlige opbygning af fagene. Der mangler en faglig rygrad som man, har i dansk og matematik,” forklarede Merete Riisager på Sorø-mødet i August.

Der er afsat 180 millioner til naturvidenskabsstrategien fra 2018-2024. Strategien indeholder også forslag om at udvikle e
n kandidatuddannelse til naturfagslærere, talentforløb for særligt dygtige elever og naturvidenskabskampagner.

”Erkendelserne viser, hvordan de forskellige fagdiscipliner hænger sammen. De er tænkt sådan, at der er noget, man kan undervise i både i biologi, geografi og fysik/kemi, og at det fører til samme forståelse af emnet,” siger Anja C. Andersen.

Dokumentation

Sådan lyder de ti naturvidenskabelige erkendelser fra ekspertgruppen:

1. Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt
2. Jordens overflade og klima udgør et dynamisk system
3. Jordens ressourcer er begrænsede
4. Naturen har høj grad af biodiversitet
5. Alt liv har udviklet sig gennem evolution
6. Organismer består af celler – generne i dem kan både nedarves og ændres
7. Alt i universet er opbygget af små partikler
8. Fundamentale fysiske naturkræfter virker overalt i universet
9. Energien i universet er bevaret, men kan ændres fra en form til en anden
10. Solsystemet er en meget lille del af en enkelt af milliarder af galakser i universet

Kilde: Naturvidenskabens ABC


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00