Area9: Debat om e-læring bør foregå på et oplyst, videnskabeligt grundlag

REPLIK: Nye teknologier har potentialet til at ændre fundamentalt ved måden, vi lærer på. Derfor er det både udtryk for kortsyn og dårlig debatskik, når e-læring bliver affejet uden at forholde sig til fakta, skriver Ulrik Juul Christensen.

Placeholder image
E-læring er mere end bare fakta-læring, skriver Ulrik Juul Christensen, der i samme ombæring efterspørger en mere nuanceret debat om fremtidens læringsformer.  Foto: privatfoto
GDPRDeleted
Vis mereIcon / Direction / Dropdown
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ulrik Juul Christensen
Grundlægger og direktør hos Area9

Debatten om e-læring er af stor samfundsmæssig betydning, fordi den basalt set handler om, hvordan vi kan tilegne os viden og personlige karakteregenskaber i det 21. århundrede.

Men vi ønsker at deltage i en debat baseret på fakta og forskning i stedet for skræmmescenarier, hvor lærere fejlagtigt omtales som overflødige. Det bliver de ikke.

Tværtimod.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til debat@altinget.dk

Når Michael Lund-Larsen bedømmer Area9 alene som fakta-læring, antager jeg, at det må skyldes en generel skuffelse over de læringssystemer, han hidtil har set.

Ulrik Juul Christensen, Grundlægger og direktør, Area9

Skråsikker og fejlagtig kritik
Jeg er derfor nødt til at gå i rette med de fejlagtige udsagn, som Michael Lund-Larsen, centerchef på Det nationale videncenter for e-læring, fremsatte i sit indlæg i Altinget 6. februar 2018 med overskriften ”Derfor er vi skeptiske over for Area9”.

Det undrer mig, at Michael Lund-Larsen er så skråsikker i sin kritik af Area9 og vores adaptive læringsteknologi. Vi har aldrig mødt Lund-Larsen og drøftet vores teknologi og ikke mindst vores læringsforståelse med ham.

Fakta
Fakta om Area9
Grundlagt 2006. Udviklede fra 2008-2014 i partnerskab med forlaget McGraw-Hill Education lærings-systemet Learnsmart og SmartBook. I 2014 sælges en del af virksomheden til McGraw-Hill Education. Ifølge Area9 er deres platform i dag benyttet af flere end otte millioner amerikanske studerende, og over 100.000 elever udenfor USA. 
I 2014 indgik Area9 blandt andet partnerskab med New England Journal of Medicine Group om platform til lægecertificeringer, NEJM Knowledge+.
Samme år indgik Area9 også i et partnerskab med Hitatchi om en adaptiv uddannelsesplatform inden for corporate learning.

Grundlægger og direktør, Ulrik Juul Christensen, er medlem af advisory board for bl.a. Curriculum Redesign ved Harvard Universitet, Transcend Education og CharacterLab samt bestyrelsesmedlem i bl.a. LEAP Innovations (personalized learning research) og Mastery Transcipt Consortium (konsortium med formålet at gøre op med karakterer og standardiserede tests som adgangskriteriet for videregående uddannelser).

Area9 Lyceum
Grundlagt i januar 2018 med det formål at opbygge, ”verdens mest avancerede læringsteknologi til at levere det 21. århundredes fire-dimensionale læring”. Area9 Lyceum er på vej med en ny såkaldt adaptiv sequencer og en ny indholdsudviklingsplatform.

Kilde: Area9

Det ærgrer mig derfor, at Michael Lund-Larsen uden forbehold konkluderer, at vores teknologier kun kan understøtte fakta-læring, at teknologierne ikke kan understøtte kompetenceudviklingen, og at vi i Danmark burde fokusere på udviklingen af det 21. århundredes kompetencekrav fremfor det, som han mener, Area9 står for.

Det er ganske enkelt helt forkert.

10 års forskning giver resultater nu
Vi er enige om målet, men jeg tror ikke, at Michael Lund-Larsen er klar over, at jeg i årevis har arbejdet intenst sammen med førende institutioner i verden, der netop forsker i, hvordan man opnår, hvad Michael Lund-Larsen ønsker.

Jeg sidder i bestyrelsen for flere af disse og blandt andet i advisory boardet for Center for Curriculum Redesign på Harvard University, som netop arbejder med fremtidens standarder for fire-dimensional læring, der præcist indeholder de efterlyste kompetencer inden for de fire dimensioner: viden, færdigheder, karakter, metakognition.

Area9 er, efter ti års forskning og efter at have afprøvet vores adaptive læringsteknologi på over otte millioner elever og studerende, meget langt fra de hidtidige danske løsninger, og vi laver platforme, der netop kan skabe rum for det, som Michael Lund-Larsen efterspørger.  

Vi har – baseret på egen og andres forskning – opbygget stor ekspertise i, hvor teknologi skal bruges, og hvor den ikke skal bruges.

Der er offentliggjort en række studier, der belyser den positive effekt, som vores anden- og tredje-generationssystemer for adaptiv læring har: Op til 90 procent af eleverne finder det relevant, de får markant højere karakterer, og frem for alt falder de ikke fra.

Inden for corporate learning har vi påvist, at vores læringsplatform kan reducere studietiden med op til 50 procent, og at virksomheders kompetenceniveau løftes betragteligt i forhold til normale e-læringskurser.

Investeringer for milliarder
Undervisningssystemet er i et dødvande af vidensbaseret læring.

Alle ved, at udvikling er nødvendig, men vi kan ikke vride os fri af det, fordi det er banalt at indse, at man ikke bare kan opgive de færdigheder, det nuværende system forsøger at opnå.

Vi skal derimod finde veje til at opnå basale færdigheder mere effektivt, så vi kan nå til fire-dimensional læring.

Anden- og tredje-generationssystemerne, som Area9 har arbejdet med de seneste ti år, og som har givet os helt ny viden, viser, at den tid, som elever er nødt til at bruge på egen hånd, kan bruges så meget mere effektivt, at der kan blive plads til de andre mål, som er så vigtige at nå til.

Når Michael Lund-Larsen bedømmer Area9 alene som fakta-læring, antager jeg, at det må skyldes en generel skuffelse over de læringssystemer, han hidtil har set.

Det forstår jeg egentligt godt, men jeg vil gerne invitere både ham og andre, der er skuffede over, hvad e-læring har leveret til dato, til en dialog om, hvad vi har brugt investeringer i milliardklassen på at nå til.

Debatten har brug for nuancer, ikke automatreaktioner
Til gengæld håber jeg, at vi kan have en mere nuanceret dialog end den debile e-læring vs. lærere debat – den er helt irrelevant. Værdien af lærere kommer til at stige ved brug af intelligente teknologier.

Adaptiv læring kan ikke blot være med til at skabe rum for den mere avancerede læring. Vi har vist, at avanceret læringsteknologi kan bidrage til, at eleven opnår mere avancerede læringsmål som selvindsigt og selvkritik – læringsmål, der er ekstremt vigtige.

Vi har ikke løst alle verdens læringsproblemer, men vi har gjort et solidt indhug i nogle af de fundamentale problemer, som forskere og læringseksperter har kæmpet med i årtier.

Vi er enige om målet.

Vi er enige om at iPads eller smartboards ikke løser noget, og at det meste e-læring, der hidtil har set dagens lys, er elendigt. Men det er katastrofalt at lave en klassisk fejlslutning ved at udelukke digital læringsteknologi med et pennestrøg, blot fordi man ikke har set noget, der har virket hidtil.

Det vi i Area9 har lavet indtil videre, har haft stor betydning og effekt, og det er kun begyndelsen.

E-læring er ikke en homogen størrelse.

Omtalte personer

Ulrik Juul Christensen

Bestyrelsesformand, Area9
Læge, Københavns Universitet (2002)

Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser