Debat

Astra: Vi skal udnytte naturfagenes guldalder

DEBAT: Politikere og fonde står i kø for at styrke naturfag i skolen, men vi skal passe på ikke at drukne skolerne i projekter. Kulturforandringer tager tid, og skoleledelserne skal kunne følge med, skriver Astra-direktør Mikkel Bohm.

Både politikere og fonde står i kø for at styrke naturfagene i en grad, så man fristes til ligefrem at tale om en ny naturvidenskabelig guldalder, skriver Mikkel Bohm fra Astra.
Både politikere og fonde står i kø for at styrke naturfagene i en grad, så man fristes til ligefrem at tale om en ny naturvidenskabelig guldalder, skriver Mikkel Bohm fra Astra.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lise-Lotte Skjoldan
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mikkel Bohm
Direktør i Astra (Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed)

Her i uge 39 er der hvert år Naturvidenskabsfestival – i år for 20. gang. Cirka 150.000 elever deltager i små og store arrangementer over hele landet, heriblandt de 35.000 elever, der er på jagt i naturen efter mælkesyrebakterier i årets Masseeksperiment i samarbejde med Novozymes og Industriens Fond.

Skolerne bruger blandt andet Naturvidenskabsfestivalen til at eksperimentere med undervisningsformater inden for de naturvidenskabelige fag. De knytter kontakter til andre skoler, laver brobygning, samarbejder med virksomheder og sætter i det hele taget fokus på naturvidenskab på nye måder. Vi ved fra mange års evalueringer, at festivalen styrker de naturfaglige kulturer på skolerne. Det inspirerer undervisningen resten af året, og det er Naturvidenskabsfestivalens langsigtede forandringsteori.

Advarer mod projektitis
Men Naturvidenskabsfestivalen er bare en ud af mange aktiviteter i et 2018, der indtil videre har været et bemærkelsesværdigt naturvidenskabeligt opblomstringsår. Både politikere og fonde står i kø for at styrke naturfagene i en grad, så man fristes til ligefrem at tale om en ny naturvidenskabelig guldalder i de danske skoler og ungdomsuddannelser.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Vi skal med andre ord arbejde for, at de mange ildsjæle har støtte fra deres institutioner – ellers bliver det en kortsigtet indsats, der ikke holder ud over den punktvise og kortvarige projektbegejstring.

Mikkel Bohm
Direktør for Astra

I den seneste tid har flere debattører – også her i Altinget – givet udtryk for en opmærksomhed på, at indsatser tager tid, hvis det for alvor skal virke. Flere har også hejst flaget og advaret om “projektitis” og indsatstrængsel, samtidig med at de har sat helt rimelige spørgsmålstegn ved, hvorvidt modtagerne – lærere, skoler, kommuner – i en tid med besparelser har udviklingskapacitet til at arbejde med de mange nye ideer.

Forandring tager tid
Som Danmarks samlende aktør på naturfagssområdet er vi i Astra naturligvis begejstrede for den store opmærksomhed fra både offentlig og privat side. Det giver historiske muligheder for at styrke de naturvidenskabelige fag hele vejen i uddannelseskæden. Vi skal bare tage en dyb indånding og gøre det rigtigt, roligt og bæredygtigt.

Vi skal huske, at forandringer skal have tid for at bide sig fast i den daglige undervisningspraksis – det er derfor, vi taler om kulturforandringer på skolerne.

Mikkel Bohm
Direktør for Astra

Derfor gælder det om at gå langsomt til værks og ikke sætte mere i gang, end systemerne kan bære. Vi skal huske, at forandringer skal have tid for at bide sig fast i den daglige undervisningspraksis – det er derfor, vi taler om kulturforandringer på skolerne.

Desuden er det vigtigt, at initiativer har ledelsesopbakning, både på den lokale skole og, for folkeskolens vedkommende, kommunal strategisk opbakning. Vi skal med andre ord arbejde for, at de mange ildsjæle har støtte fra deres institutioner – ellers bliver det en kortsigtet indsats, der ikke holder ud over den punktvise og kortvarige projektbegejstring.

Husk det lange lys
I Astra taler vi hver uge med både private og offentlige organisationer, der vil søge funding. Vi hjælper blandt andet med at finde samarbejdspartnere og kan også rådgive i forhold til indhold og realistiske målsætninger. Desuden evaluerer vi flere og flere indsatser i regi af Naturfagenes Evaluerings- og Rådgivningscenter (NEUC) for derved at skabe reel evidens for, hvad der virker.

Sideløbende arbejder Astra for at skabe et forankringsgrundlag for praksisudvikling, blandt andet gennem lærende netværk mellem aktører, kommuner og regioner. For eksempel afholder vi i starten af oktober et seminar for kommunale naturfagskoordinatorer, hvor over 50 kommuner samt en del regioner deltager. Den videndeling er vigtig for den lokale succes.

Naturfagene oplever en guldalder, og stor tak for det til både politikere og fonde, for det er indlysende vigtigt. Men lad os huske at samarbejde, have det lange lys på, interessere os for evaluering og tænke strategisk. Så kan vi komme i verdensklasse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mikkel Bohm

Direktør, Astra, forperson, Ungdomsbureauet
cand.comm. (Roskilde Uni. 1995)

0:000:00