Debat

Antorini: Naturfagsindsatsen skal hænge sammen fra ble til ph.d.

DEBAT: Den naturfaglige interesse hos børn og unge skal ikke druknes i initiativer og ukoordineret velvilje. Der skal være en rød tråd fra science i småbørnshøjde til ungdomsuddannelserne, skriver Christine Antorini, direktør for Life.

Det kræver samarbejde og tålmodighed i det lange seje træk for at højne den naturvidenskabelige dannelse, skriver Christine Antorini.
Det kræver samarbejde og tålmodighed i det lange seje træk for at højne den naturvidenskabelige dannelse, skriver Christine Antorini.Foto: Life
Lise-Lotte Skjoldan
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christine Antorini
Direktør for læringscentret Life

Hvordan undgår vi, at den oprigtigt store interesse for at understøtte naturfagsundervisning og naturvidenskabelig dannelse hos børn og unge ikke drukner i de mange initiativer?

Der er en risiko for at ende i projektitis, som Astra-direktør Mikkel Bohm meget rigtigt peger på i Altingets debatserie 25. september.

Det har vi gjort os mange overvejelser om i Life, der er et nyt stort nationalt og almennyttigt læringscenter inden for naturvidenskabelige fag. Det er finansieret af Novo Nordisk Fonden til en indsats over de næste ti år på op til 1,6 milliarder kroner.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Vi er også dybt optaget af, hvordan kan vi være med til at nedbryde barrierer forbundet med social ulighed, køn og etnicitet i forhold til naturfag. Det kræver en vifte af metoder inden for anvendelsesorienteret eksperimenterende naturfagsdidaktik.

Christine Antorini
Direktør for Life

Rød tråd, eksperimenterende og realistisk
Summen af de tilbagemeldinger, vi har fået i forarbejdet til Life, kan koges ned til tre punkter:

For det første er der brug for at styrke undervisning og lærerkræfter inden for naturfagene i hele uddannelseskæden med en rød naturfagstråd gennem grundskole til ungdomsuddannelserne. Og gerne også med et science-perspektiv i småbørnshøjde fra dagtilbud. Nysgerrighed og skaberglæde hos børn og unge er grundpiller i det naturvidenskabelige fundament, som det moderne teknologidrevne danske velfærdssamfund bygger på.

Nysgerrighed og skaberglæde hos børn og unge er grundpiller i det naturvidenskabelige fundament, som det moderne teknologidrevne danske velfærdssamfund bygger på.

Christine Antorini
Direktør for Life

For det andet skal der være fokus på en eksperimenterende tilgang og stor opmærksomhed på fagenes praktiske anvendelse. Eleverne motiveres af virkelighedsnære undervisningsformer, og det er her, engagerede lærere fanger elevernes interesse, som flere debattører om naturfagene i skolen har fremhævet.

For det tredje skal indsatsen tilrettelægges på en måde, der gør det realistisk og attraktivt for underviserne inden for de rammer og ressourcer, der er på skolerne.

Få hænderne på
Det særlige, vi gerne vil bidrage med fra Life, er, at udvikle naturfagspakker med autentiske problemstillinger fra virksomheder og forskningsmiljøer om de store spørgsmål, som præger samfundsdagsordenen lige fra stamceller og sunde madvarer til kunstig intelligens og plastikforurening.

Life vil blandt andet komme til at omfatte en digital platform med virtuelle laboratorier, spil og læringspakker, et fysisk læringscenter i Lyngby samt mobile laboratorier etableret i specialbyggede lastvogne, der vil komme rundt til skoler i hele landet, så eleverne får adgang til state-of-the-art laboratoriemiljøer.

Sagt med andre ord vil vi gerne invitere til partnerskaber, hvor vi er med til at give alle børn og unge lige muligheder for at begejstres over og ”få hænderne på” naturfag – uanset hvor de bor i Danmark. Vi er også dybt optaget af, hvordan kan vi være med til at nedbryde barrierer forbundet med social ulighed, køn og etnicitet i forhold til naturfag. Det kræver en vifte af metoder inden for anvendelsesorienteret eksperimenterende naturfagsdidaktik samt engagerede og dygtige undervisere, der ved, de bliver dygtigere af at dele viden med hinanden.

Fonde skal fordre samarbejde
Når Life-læringscentret er fuldt etableret om et par år, bliver det en selvstændig almennyttig fond. Men det er ikke en fond, hvor der kan søges til projekter. Omdrejningspunktet bliver samarbejder om længerevarende undervisningsforløb med blandt andet kommuner og uddannelsescampusser, hvor vi over en årrække forhåbentlig også kan måle elevernes motivation og engagement for naturvidenskab efter grundskolen.

Vi har som fonde en særlig forpligtelse til at samarbejde om indsatser, så skolerne ikke drukner i ukoordineret velvilje, som blandt andet Agi Csonga, programchef i Villum-fonden, skrev i Altinget 6. august. Vi er helt enige!

Det kræver samarbejde og tålmodighed i det lange seje træk for at højne den naturvidenskabelige dannelse og uddannelse i det danske samfund. Vi skal nemlig i fællesskab skabe nye standarder for anvendelsesorienteret eksperimenterende naturfagsundervisning, der bygger oven på eksisterende erfaringer, både fra skoler og læreruddannelser. Vi skal blive dygtige til at evaluere meningsfuldt, og vi skal bidrage til, at ny viden om naturfagsdidaktik fra universiteter og professionshøjskoler bliver sat i spil på skolerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christine Antorini

Sygeplejerske-studerende, fhv. adm. direktør, Life Fonden
cand.comm. i offentlig forvaltning (Roskilde Uni. 1994)

0:000:00